Van Schiermonnikoog naar Leeuwarden

12 augustus 2012 - Leeuwarden, Nederland

Na een paar dagen Schiermonnikoog zijn we begonnen aan onze reis in St. Jacobieparochie in het uiterste noorden van Friesland. Prachtige omgeving en prachtig weer. We genieten van de reis en groeien een beetje in het ritme van het lopen. We hebben wel moeite met de zwaarte van onze rugzakken, vanwege de tent etc. Wim loopt met 14 kg en Corrie met 12 kg. Het beperkt onze mogeljkheden om zo ver te lopen als we zouden willen. We lopen nu maximaal 16 km per dag en dat is te weinig, maar onze schouders kunnen niet meer aan. We kijken of dit de komende weken verbetert, anders moeten we reis verder zonder tent. Dit bengt ons te dragen gewicht aanmerkelijk omlaag.
Mooi land waar we door gelopen zijn, prachtig om te weten dat dit door het geduldige werk van de monniken en slikwerkers is gewonnen op de zee. Op een standbeeld stond "skep foor skep". Daar houden we ons ook maar aan vast, onze wandeling gaat "stap voor stap". Geduld hebben dus en vooral doorgaan. Ergens las ik: Vrienden, laten we langzaam lopen, want we hebben haast. We kunnen ons niet permitteren om te struikelen of te vallen (J.K. Nyerere). Dit helpt ons een beetje. Ik schrijf dit in het huis van mijn neef Bert en zijn echtgenote Greta, in Leeuwarden. Als pelgrims zijn wij er gastvrij ontvangen, onze was is gedaan en we hebben heerlijk gegeten... Het leven van pelgrims is zo slecht nog niet!

1. Dineke:
    12 augustus 2012
    Zo, de kop is eraf! Geniet van het mooie weer!
  2. Theo & Tineke:
    12 augustus 2012
    Mooi om jullie verslag te lezen en hoe jullie het beleven. 'krok za krokem' zeggen de Tsjechen: stap voor stap.
    Een hartelijke groet,

Theo & Tineke
  3. Ineke en Chris:
    12 augustus 2012
    Fijn om jullie reisverslag te lezen. Wat boffen jullie nu met het weer!
    Lieve groetjes,
    Chris en Ineke
  4. Trudie:
    12 augustus 2012
    Hallo Wim en Corrie. Leuk dat jullie mooi weer hebben! Een idee. Om jullie schouders te ontlasten en toch een tent mee te nemen zouden jullie een karretje mee kunnen nemen om alles in te vervoeren. Het lijkt me reuze handig.
  5. Jaap en Wijna:
    12 augustus 2012
    Leuk om wat van jullie te horen! We volgen jullie dagelijks. Het karretje is misschien een goede suggestie!
  6. Nico en Ceciel van Bohemen:
    12 augustus 2012
    Na ruggespraak met George en Annelies is jullie eerste reisverslag, gelukkig toch bij ons binnengekomen. Hou je taai zo gezellig samen!
  7. Enny en Marijke:
    13 augustus 2012
    Vanochtend banjerend met onze Banjer over de hei, gedeeld dat het idd echt leuk is om jullie zo te kunnen volgen op jullie tocht. Wb het karretje: in de Man bijt hond uitzendingen over het Pieterpad gebruikten ze dat ook. Van harte Shalom!
  8. Celine van den Berg:
    Dag Wim en Corrie!
    Eindelijk onderweg! Zet 'm op! Jullie zijn in onze gebeden
  9. Hannie en Frans:
    13 augustus 2012
    We gaan jullie reisverslag volgen en wensen dat alles goed gaat, het weer enz. Het begin van jullie reis is gemaakt en met de rest zal komt het ook prima voor elkaar! . Groetjes
  10. Hannie en Frans:
    13 augustus 2012
    We gaan jullie reisverslag volgen en hopen dat alles goed gaat, het weer enz. Het begin van jullie reis is gemaakt en met de rest zal komt het ook prima voor elkaar! . Groetjes
  11. Bert en Greta:
    13 augustus 2012
    Hallo lieve pelgrims! We vinden het super dat jullie hier waren.
    We hebben echt grote bewondering voor jullie en we wensen jullie opnieuw veel zegen op de weg die jullie gaan. We zullen jullie blijven volgen. Wij hebben op deze laatste vakantiedag heerlijk gefietst met weinig bagage. (niet jaloers worden) en.....dat karretje lijkt ons een heel goed idee! Doei doei!
  12. Jacob Sap:
    14 augustus 2012
    Alle begin is moeilijk,het is een bekend gezegde,maar twaalf
    of veertien kilo uren lang op je rug is niet niks,en hoewel je
    gaandeweg zult merken dat je met steeds minder toe kan
    blijft zo'n rugzak een hele sjouw.Een tweewielig fietskarretje lijkt leuk(en is het ook wel),maar pelgrimspaden zijn geen asfaltwegen.in ieder geval,sterkte van ons en we blijven jullie
    volgen. (ook op de kaart)
  13. Wim van Putten:
    16 augustus 2012
    16 augustus 2012.

Jullie gaan goed, zie ik.
    Het is nou wel goed warm, maar een lekker windje.
    Goede drinken.
    Tot dan.

Wim
  14. Theo & Tineke:
    18 augustus 2012
    We hebben vandaag aan jullie gedacht, pelgrimgangers. Het warme weer, wat jullie allemaal meetorsen! Van harte hopen we dat de tocht jullie brengt wat je ervan verwacht. Hartelijke groet!
  15. Henriëtte Reinders:
    19 augustus 2012
    Hallo Pelgrimsgangers, Wat is het leuk om jullie te kunnen volgen. Dit weekend zal het zwaar zijn met die hitte, ik denk aan jullie.
    Geniet ervan. Hartelijke groet!