8 juli t/m 14 juli - week 14

14 juli 2013 - León, Spanje

We zijn in Leon gearriveerd. Weer een mijlpaal op onze reis. Leon is een mooie oude stad met een prachtige kathedraal. We zijn op zondagmorgen naar de dienst geweest en hebben opnieuw een pelgrimszegen meegekregen. Verder vandaag een echte rustdag gehouden.

We komen in Leon veel pelgrims tegen die we eerder hebben ontmoet. Het is leuk om elkaar dan weer te zien. Sommigen heb je dan weken niet gezien, die liepen dan precies een dag voor je. Maar de één blijft hier een dagje rusten en soms lopen we zelf wat harder. We hebben mensen uit Ierland ontmoet waar we al een keer afscheid van hadden genomen en die je dan zo maar weer treft. Wij hadden 3 etappes in 2 dagen gedaan, dus we waren ingelopen. Nu zijn ze echt weer naar Ierland vertrokken en ze hopen ieder jaar zo weer een gedeelte van de Camino te lopen. Zo kwamen we een Nederlandse moeder met haar 2 tienerzonen tegen. Ze hebben in 4 jaar de hele Camino afgelegd en ze hopen nu in Santiago aan te komen. Leuke ontmoetingen. Interessante gesprekken hebben we met mensen. Dan kom je er ook achter wat mensen motiveert. Dat kan heel aangrijpend zijn. Je hoort van een moeder die haar 20-jarige zoon heeft verloren. Een ander loopt uit dankbaarheid dat hij de tsunami heeft overleeft. Weer een ander heeft zijn vrouw verloren, of mensen zoeken gewoon inspiratie hoe ze verder moeten met hun leven. In veel levens is de Camino een beginpunt voor een nieuwe start in  het leven. Maar we horen ook van mensen die moeten stoppen met het lopen omdat er zich iets ingrijpends voordoet in hun leven, zoals ernstige ziekte in de familie.

Maar er gebeuren mooie dingen op de Camino. Mensen die elkaar vinden en samen verder willen gaan. Of heel bijzonder was het deze week toen de twee mannen die momenteel met ons oplopen, Ben en Thomas, allebei op 10 juli opnieuw opa werden (van 2 verschillende baby's).

Ondertussen zijn we de Meseta uit. Dat betekent dat de droge hoogvlaktes in Spanje voorbij zijn. Maar de volgende klus staat ons te wachten: de bergen na Leon beklimmen. Dat betekent een paar moeilijke dagen, waar we nog wel tegenop zien. Het weer zal ook wel wat veranderen, minder heet en meer kans op regen. Daar hebben we gisteren al een voorbode van gehad: het was in Leon 31 graden in de schaduw en een half uur later 17 graden en geen zon na een lange onweersbui met hagel.

In Leon zagen we aanwijzingen dat het nog 306 km is naar Santiago. Dat schiet op! We hopen op zaterdag 27 juli aan te komen. We blijven dan een paar dagen daar om bij te komen en gaan dan op donderdag 1 augustus met de trein naar Nederland waar we 2 augustus aan het eind van de middag thuis aankomen. We hebben een onvergetelijke tijd gehad maar we zullen ook weer blij zijn om thuis te zijn.

Maar eerst nog 13 etappes lopen. We zijn bezig met het plannen van de route en overnachtingsplaatsen. Ik ben benieuwd of het thuis weer makkelijk wennen zal zijn, na 110 nachten in andere bedden geslapen te hebben en even zoveel douches gebruikt te hebben met 100.000 verschillende schimmels. Ik denk dat een bezoekje aan onze huisarts straks even geen kwaad kan. Maar we mogen niet klagen, ondanks pijn aan onze hoofd, schouder, knie en teen is onze gezondheid goed gebleven. Alle reden tot dankbaarheid.

Onze week:

Dinsdag 9 juli
26 km gelopen naar Carrion de los Condez. In donker vertrokken, geslapen in klooster bij de Clarissen. Tussen veel korenvelden gelopen. Was erg warm 34 graden.
Woensdag 10 juli
Terradillos de los Templarios. Weer 26 km gelopen waarvan 17 km zonder pauze mogelijkheid of schaduwplekje. Geslapen in particuliere herberg op vierpersoonskamer. Ben en Thomas zijn beiden opa geworden.
Donderdag 11 juli
Bercianos del real Camino. 24 km gelopen naar de herberg van de vrienden van de vrienden van de Camino. Ze kookten heerlijk voor 43 pelgrims en daarna zongen we spaanse liedjes en moest er gezamenlijk afwassen worden.
Vrijdag 12 juli
Mansilla de las Mulas. 26 km gelopengelopen. Geslapen in nieuwe herberg met prima faciliteiten. De was is weer klaar. Op alle kerktorens zitten ooievaars. Je blijft foto's nemen!
Zaterdag 13 juli
Naar Leon. 21 km gelopen maar het duurde eeuwen. Mooie stad, ons hostel Orejas snel gevonden. Eigen kamer voor 4 personen met badkamer, schone handboeken en witte lakens. Wat een luxe! Lekker gegeten en rondgekeken. Plotseling fris geworden.
Zondag 14 juli
Leon. Naar de kerk geweest, stadswandeling gemaakt en een beetje bijgeslapen. Morgen beginnen we aan de laatste 13 etappes! Het wordt nog een hele klim.

1. Henriëtte:
    Hallo Wim en Corrie,
    Ja Leon ken ik ook. Ben er jaren geleden met de auto doorgekomen en vond het er ook geweldig dus zijn we een paar dagen gebleven.
    Jullie genieten wel, dat is te merken uit jullie berichten.
    Heel veel succes nog met de laatste 306 km. knap hoor!
    Henriëtte
  2. Guido en Hannie:
    15 juli 2013
    Hoewel het einde in zicht komt, is 306 km nog een behoorlijke wandel.
    Jullie gaan als een speer!
    Hopelijk vallen de weersomstandigheden mee, succes!
  3. Anna Peelen:
    15 juli 2013
    Wat een mooie foto en wat genieten jullie ,ondanks de momenten van afzien, maar deze ervaring kan niemand jullie afnemen, sterkte
    met de laatste etappe
  4. Wim van Putten:
    15 juli 2013
    De laatste loodjes wegen het zwaarst. Maar wij duimen voor jullie dat je de eind streep haalt. Warm..ja...goed drinken.
  5. Willem & Doutsje:
    15 juli 2013
    Zo langzamerhand begin jullie wandeling teneinde te lopen, ook al ben je er - nog - niet; wat een speciale ervaring is dit; haast onvoorstelbaar moet het zijn, om 'zomaar' heel west europa door te lopen; jullie doen dat toch maar even ! En wat een indrukken; mensen, verhalen, landschappen, weer, eten en drinken; en in je hoofd staat het uurwerk ook niet stil, denk ik. Enfin, hoe het straks, eenmaal weer terug, ook uitpakt : Jullie hebben het ECHT gedaan zometeen ! Petje af ! Ja, ja, ik weet: je moet nog een stukje, maar voor mij kan het al niet meer stuk.
    Ben benieuwd of er ooit een boekje van komt ? (dat komt zomaar uit het niets te voorschijn ...)
    Dag, dag, lieve groeten uit een warm (!) Ierland.
    Willem en Doutsje.
  6. Jaap en Wijna:
    16 juli 2013
    Het eind is in zicht! Een geweldige prestatie van jullie beiden! Nu nog het laatste stuk(je). Geniet, ondanks de inspanningen van de laatste dagen. Houd goede moed en zegen gewenst!
  7. Enny en Marijke:
    17 juli 2013
    Pffff... veel sterkte met die klim, mss wel min of meer vergelijkbaar met de Mont Ventoux en de Alpe d'Huez van de Tourfietsers... Jullie zijn idd kanjers hoor. En ook zo bijzonder dat jullie je wens/plan van jaren echt uitvoeren, daardoor zoveel boeiende ontmoetingen hebben, wsch ook voor een groot deel een soort van 'los' zijn gekomen van het normale leven thuis?! Onvergetelijke ervaring?!
    Van harte weer Shalom bij de komende etappes hoor!
    Lieve groet van Enny en Marijke.
  8. Trudie:
    21 juli 2013
    Nog even!
  9. Truus Kruger:
    22 juli 2013
    Beste Wim en Corrie
    Jullie prestatie is door mij althans niet te evennaren..ga nog even zo door dan is een grote wens in vervulling gegaan. Heel veel sterke met de laatste 306 km. Ik denk aan jullie.
    Liefs Truus.