14 t/m 21 juli - week 15

22 juli 2013 - Vega de Valcarce, Spanje

Het was weer een week vol hoogtepunten, letterlijk en figuurlijk gesproken. De verschillende herbergen waren soms ook dieptepunten. Het is erg druk met pelgrims onderweg en proberen we vooraf een plekje te reserveren in een herberg. Dat kan alleen in prive herbergen. En als je dan aankomt blijkt het soms heel anders te zijn dan je had verwacht. Soms is je gereserveerde bed dan al weer weggegeven en wordt met kunst en vliegwerk een alternatief plekje voor je gezocht, ergens op de grond. We zijn in echte hippie herbergen geweest, met wierook, vegetarisch eten en erg lieve mensen. Soms wordt er ook samen of solo gezongen. We kwamen ook in een zogenaamde boedistische herberg. Maar daar hebben we niets van gemerkt behalve dat er een foto van de Dalai Lama hing. Daar kwamen 25 Braziliaanse pelgrims binnen.

Dat geeft natuurlijk een drukte van jewelste. Stel je voor: 25 mensen met grote rugzakken bij zich die allemaal in een kleine ruimte (ter grootte van een kleine huiskamer) tegelijk om 6.00 uur in de ochtend moeten eten. Chaos......en ieder voor zich, als je maar een boterham te pakken kan krijgen. De Brazilianen zijn wel onze vrienden geworden, ze stoppen in veel kerken onderweg om te bidden en maken graag een praatje met ons. We kregen een klein bedeltje van Maria van Brazilie van ze.

We zien ook veel Italianen waar we vaak mee eten. We praten dan over alles, ook over Berlosconi etc. Dan merk je dat zij zich ook schamen voor de situatie. Maar we lachen ook veel met elkaar en het geeft natuurlijk steeds weer de gelegenheid om te praten over wat je motiveert etc.

Geweldig al die ontmoetingen. En dan de blijdschap wanneer je elkaar 3 dagen later weer ergens treft. Dan heb je het over de blaren en de pijn in je voeten etc. Maar ook over de route en de overnachtingen. Een Deense pelgrim wilde stoppen vanwege de pijn en blaren. Wim heeft toen haar blaren verzorgd, ontsmet en opengeknipt. Ze loopt nu 5 dagen later vrolijk verder en de blaren zijn bijna genezen!

Dan het hoogtepunt van Cruz Ferro. Een klein ijzeren kruis op een hoge paal waar al eeuwen pelgrims hun steentje neerleggen met daarbij een gedachte of een gebed. Een onroerend moment voor iedereen. Wij waren de dag ervoor al 6 km doorgelopen om in alle vroegte bij het kruis te kunnen zijn. We waren er dan al bij zonsopkomst en in alle rust en stilte konden we daar onze steentjes neerleggen. We hebben er enkele stille en ontroerende momenten beleefd.

Een ander hoogtepunt was onze beklimming van de bergen in Galicie. Prachtige uitzichten, schitterende natuur. Werkelijk fantastisch. Het weer is heel goed, iedere dag 30+. Wel heel erg warm om te lopen, maar regen hebben we genoeg gehad. Maar het is ook zeer vermoeiend. Nog 6 etappes, het is niet te bevatten wat we allemaal hebben meegemaakt en dat we al bijna 4 maanden onderweg zijn. Wat zal het emotioneel zijn wanneer we aankomen in Santiago. We komen hopelijk zaterdag aan, dan moeten we een stempel en andere pelgrimszaken regelen. Op zondag gaan we naar de kathedraal waar in de eerste dienst het enorme wierookvat wordt gebruikt en in de tweede dienst de namen worden voorgelezen van de pelgrims. Dus ook onze namen. Geweldig toch! Maar eerst nog even 140 km verder lopen. We hopen en bidden dat we er veilig en gezond mogen aankomen.

De foto's volgen later deze week.

Onze week:

Maandag 15 juli
Villar de Mazarif 21 km gelopen. 30 graden makkelijke route langs korenvelden. Ontmoetten 25 Brazilianen die in kerkelijk verband en steeds gezamenlijk een rozenkrans bidden. Een vrolijke echte pelgrim groep. Geslapen in goede herberg. 23 euro all in.
Dinsdag 16 juli
Astorga 31 km gelopen, warm. Kathedraal, museum en bisschoppelijk paleis van Gaudi bezocht. Wat fantastisch mooi! Oude herberg gehad, alles van hout. Bij brand kom je hier nooit levend uit. Gezellig gegeten met groep pelgrims op het dorpsplein. Leuk om elkaar steeds te treffen.
Woensdag 17 juli
Foncebadon, 26 km gelopen in warm weer. Mooie tocht met prachtige vergezichten. Moeilijke paden. In alternatieve hippie herberg geslapen op de grond geslapen op matrassen. Heerlijk gegeten, paella.
Donderdag 18 juli
Molinaseca, 21 km, heet weer. Zeer lastige tocht over stijgende en dalende paden. Naar Cruz Ferro gegaan waar we bij zonsopkomst al waren. Corrie viel eerst op haar gezicht. Kleine wondjes, schade valt gelukkig mee. Goede herberg, in stadje gegeten met groep Italianen. Erg gezellig.
Vrijdag 19 juli
Pieros, 26 km gelopen 30 graden. Geslapen inbij zonsopkomstalternatieve hippie herberg. Heerlijk vegetarisch gegeten. Zingende gastvrouw. Gelopen door Ponferrada met mooie tempeliersburcht. Veel over asfalt gelopen.
Zaterdag 20 juli
Ruitelan. 26 erg heet, lange weg door de bergen. Ondanks reservering toch matras gekregen om op de grond te slapen. Gaat vaker fout!
Zondag 21 juli
Pardonea, 20 km gelopen naar top van de berg bij El Cebreiro. Prachtige vergezichten, we zijn nu in Galicie. Nog 6 etappes en we zijn er.....ongelooflijk!

1. Truus en Ingrid:
    22 juli 2013
    fantastisch petje af voor jullie geweldige ervaring en nog even vol houden. we horen tzt de verhalen wel .
    groetjes Ingrid en Truus
  2. Hennie Spruit:
    22 juli 2013
    Wat goed, jullie zijn er bijna, ik lees jullie verhalen met bewondering! Heel veel succes de laatste etappes!
    Liefs,
    Hennie
  3. Truus Kruger:
    22 juli 2013
    Zie nu net dit reis verhaal,dat heb je als je een week weg bent geweest. geloof maar niet dat je je eigen bed ontwend bent het is juist heerlijk om weer in je eigen bed te slapen. Nog even en dan mag het weer. Zegen op jullie laatste etappes.
    Warme groet Truus.
  4. Jolanda:
    22 juli 2013
    Wat een verhalen. Alleen het lezen ervan is al een belevenis. Dat laatste stukje halen jullie met gemak; wat een prestatie en voor jullie wat een emotie zal het zijn.
  5. Willem & Doutsje:
    jullie zijn er bijna....
    ongelooflijk! Wat een reis heb je erop zitten.
    Wij gaan jullie blog missen. Het was iedere week lezen en meebeleven.
    De laatste loodjes nog en dan terug naar Almere; is dat niet erg abstract?
  6. Lous:
    23 juli 2013
    Ongelooflijk!! en Fantastisch!! Wat een emoties!!.
    Ik ben steeds in gedachten bij jullie.
    Lieve groet, Lous.
  7. Tonnie Quintt:
    23 juli 2013
    Ik ben er trots jullie te mogen kennen wat een zegen brengen jullie mee terug ik kijk er naar uit God zij met jullie
  8. Trudie:
    23 juli 2013
    Jullie hebben thuis geen auto meer nodig. Gewoon eventjes naar Amsterdam lopen heen en weer!!!
  9. Bert en Greta:
    23 juli 2013
    Wat een mooie verhalen weer. En nu het eind in zicht. Bedankt dat we het via jullie blog mee mochten beleven. We wensen jullie een inspirerend en fantastisch laatste weekend toe. Vrede, vreugde en alle goeds vanuit het Friese land!
  10. Guido en Hannie:
    Wauw!
    Nog 6 etappes het is volbracht!
    Kanjers. Bedankt voor het mogen volgen via deze blog.
    Geniet van de laatste momenten en de bijzondere kerkdienst a.s. zondag.
  11. Jaap en Wijna:
    23 juli 2013
    Nog een klein stukje...! Makkelijk zeggen vanuit een erg warm huis in Zwolle. Maar... het eind is in zicht! Geniet van die laatste dagen en in het bijzonder als jullie naam wordt gelezen in de kerk.
    We denken aan jullie, sterkte, zegen en... houd goede moed!
  12. Oeachsi:
    23 juli 2013
    Dag lieve Corrie en Wim .
    De laatste loodjes ........geniet er vooral nog van .
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen ,echt helemaal geweldig .
    Bon courage !!!
    Van ons allen ,Oeachsi
  13. Nico en Ceciel van Bohemen:
    23 juli 2013
    Wat is het toch geweldig! Ook wij staan geregeld versteld van de moed en jullie doorzettingsvermogen. Het lijkt me heerlijk om zoiets tot het maximale te mogen beleven tijdens deze pelgrimstocht. De kracht van boven zal daar zeker toe bijgedragen hebben. We bewonderen jullie enorm!!!!!!!!!!!!!. Nu nog even er tegenaan, maar dat zal zeker lukken. En.......die mooie verhalen kunnen mogelijk wel eens in boekvorm een bestseller worden?!?!?
    Hartelijke groet van Nico en Ceciel
  14. Bart en Jansje:
    24 juli 2013
    Weer mooi om jullie verhalen te lezen.
    Knap hoor wat jullie allemaal doorstaan hebben.
    Sterkte met het laatste stukje van de reis
  15. Goos en Cobie:
    24 juli 2013
    Beste vrienden, met veel belangstelling lezen wij jullie berichten. Wij leven momenteel in een andere wereld, nl. tot 2 x toe een lekkage in onze woning. De laatste is crusiaal en vergt tijd voor herstel. Voor straks: welkom thuis.
    Groeten Cobie en Goos
  16. Theo & Tineke:
    Hallo Corrie en Wim,
    Wat leveren jullie een topprestatie! We hopen van harte dat het jullie gaat lukken om zaterdag te arriveren, zodat jullie zondag naar de kathedraal kunnen. We horen net van een ernstig treinongeluk bij Santiago de Compostela. Mogen jullie veilig aankomen en weer terugkomen hier in Almere.
    Hartelijke groet en zegenwens,
    Theo en Tineke
  17. Loek en Wil:
    Dag Corrie en Wim,

Ik kan me voorstellen dat jullie soms ontroerende momenten meemaken. Ik kreeg al tranen in mijn ogen alleen al bij het lezen erover.......

Vanmorgen trouwens gehoord over het treinongeluk bij Santiago de Compostella. Afschuwelijk!!

Groeten, ook van Loek,

Wil
  18. Coby:
    25 juli 2013
    Wat mooi om jullie verhalen te lezen. Ontroerende ervaringen. Wat zal het zondag een bijzondere dag zijn. Ik hoorde vannacht van het treinongeluk vreselijk. Wens jullie nog een goede veilige reis met zegenrijke ontmoetingen. Hartelijke groet en zegen Coby
  19. Hannie en Frans:
    25 juli 2013
    Nog maar twee dagen en dan staan jullie voor de deur van jullie einddoel, de kathedraal van Sint Jacob en kunnen alle geweldige ervaringen een plek krijgen in jullie herinneringen. Wij zijn hier zeer benieuwd naar. Steek aub een kaarsje voor ons op en doe ook een gebedje bij het wierookvat tijdens de Kerkdienst, die alles wat jullie hebben meegemaakt omvat. Ook voor de mensen die getroffen zijn bij het verschrikkelijke treinongeluk gisterenavond.

Wij verheugen ons op jullie thuiskomst, waar alles nog steeds goed gaat. Sterkte met het laatste eindje, geniet ervan en alvast welkom thuis.
  20. Enny en Marijke:
    25 juli 2013
    Goede pelgrims... Hoe jullie aankomst zal zijn na de ramp met de trein... Het Sint Jacobsfeest afgelast, rouw om de gestorvenen en nog veel gewonden, nabestaanden... Jullie en je medepelgrims hebben heel wat geestelijke bagage op je tocht opgedaan, getuige ook dit bijzondere verslag weer, oa bij zonsopgang bij het kruis... Dat zal vast wel doorklinken als jullie je verhaal doen als je terugbent, vermoeden we.
    Hoe dan ook, van harte ook onze wensen voor een zegenrijke afsluiting! En ook alle goeds toegewenst bij het 'landen' in Almere, genietend van jullie familie en vrienden, je eigen plek -en alles wat je daar weer mag betekenen, juist met deze ervaring!
    Lieve groet en Shalom!!!
  21. Truus Kruger:
    Dag Wim en Corrie
    Ook ik ben geschrokken van het trien ongeluk. Moest meteen aan jullie denken .zoals zoveel mensen meer.Wens jullie erg veel sterkte en hoop dat je toch kunt genieten Van jullie aan komst.
    Moet dan toch weer denken aan dat mooie lied. Tal van dingen zullen wij hier nooit verstaan. wie weet wordt het ons ooit geopenbaard,Uitspraak van mijn wijze moeder.
    Een lieve groet van mij.