Hanzesteden

24 augustus 2012 - Doesburg, Nederland

Hanzesteden, dat zou het thema van de afgelopen week kunnen zijn. Via Zwolle naar Deventer, Zutphen en Doesburg. Veel geschiedenis en prachtige ansichtkaart-achtige plaatjes. Onze favouriete rivier, de IJssel, zijn we 6 keer overgestoken, wandelend over bruggen of via de pontjes. En dat allemaal met stralend warm weer. We zijn echte bofkonten. Ook hebben we het getroffen met zoveel vrienden en familie die ons onderdak hebben verleend. Geweldig hoe we ontvangen zijn bij Jaap en Wijna, Jeanette Remmers, Truus Krüger en Irma Leemkuhl. Hartelijk dank allemaal. Het was ook de week van de onmoetingen met zoveel mensen die ons spontaan aanspraken wanneer ze de Jacobsschelp aan onze rugzak zagen. Leuke ontmoeting met mensen op de Brink in Zutphen bijvoorbeeld, die zelfs al hebben gereageerd op onze reislogger. Daarnaast was het de ontmoeting met de natuur, koeien in de wei die met al hun verstand keken naar twee mensen met grote rugzakken, dat hadden ze nog nooit eerder gezien! Die rugzakken zijn 7 kg lichter geworden, we hebben veel spullen in Zwolle achtergelaten. En nog hebben we het idee dat er nog meer uit die rugzakken moet. Op  september a.s. zien we onze kinderen en we geven dan nog meer "ballast" terug. We gaan morgen (zaterdag) op weg naar Arnhem, een lange tocht van zo'n 25 km, waarschijnlijk in de regen. ook een "grens" die we overmoeten, lopen in de regen want de afgelopen tijd was het zonnig en warm. Verschillende grenzen zijn we al overgetrokken, de taalgrens van het Fries naar het Neder-Saksisch, van Overrijssel naar Gelderland en komende week lopen we door Duitsland naar Venlo. We bespreken samen veel dingen al lopend en dat werkt goed.

Dank allemaal voor de leuke, bemoedigende berichten op onze reislogger. Inderdaad we voelen ons bevoorrecht om deze tocht samen te mogen ondernemen. Maar we hopen dat jullie ook via dit verslag een beetje mee kunnen genieten.

Tot slot: in het stadhuis in Zutphen lazen we het volgende gedicht van Ida Gerhardt (we zijn fan van haar, ze heeft de Psalmen ook prachtig vertaald):

'Anderhalf etmaal ben ik omgegaan- mijzelf ontkomen- eindelijk mijzelf. Dolend en dromend in een kleine stad, waar alles stem kreeg, alles open ging. Steeds wetend, zo kan het maar éénmaal zijn.'

1. Bart en Jansje:
    Beste Wim en Corrie,
    Alweer een groot stuk gelopen langs onze IJssel.
    Ik hoop dat het weer niet al te slecht wordt.
    Op naar Duitsland, en veel foto's maken.
  2. Monique Kestler:
    Bonjour Wim et Corrie,
    Je vous souhaite beaucoup de plaisir en marchant sur les Chemins de St Jacques.
    Vergeet niet dat ik bijna langs de weg woon. Als jullie in de buurt zijn b.v. St Bertrand de Comminges geef dan een seintje dan kom ik jullie daar ontmoeten. Veel plezier en rust toegewensd.
    Liefs,
    Monique
  3. Jaap en Wijna:
    25 augustus 2012
    De eerste paar weken zitten erop. Ondanks de inspanning genieten jullie van alle goede dingen. Blijf genieten!
  4. Irma Lehmkuhl:
    Beste Wim en Corrie,

Het was me een genoegen jullie bij mij thuis te slapen te hebben. Fijne gesprekken gehad over wederzijdse passies en ervaringen. Ik wens jullie Gods zegen op jullie verder weg, en leuk dat ik zo mee kan lezen.
  5. Kees en Lidy:
    Beste zus en zwager,
    We lezen jullie reisverslagen met veel plezier. Mochten er kleine irritaties ontstaan zoals: een te zware rugzak, een klein blaar,
    een beetje te veel regen, denk dan Corrie en Wim aan het Rotterdamse lijflied
    "Van je hela, hola, houd er de moed maar in!
    Veel geluk op jullie pelgrimage!
  6. Trudie:
    26 augustus 2012
    hallo corrie en wim. Nog even en jullie zijn bij de grens.dus nog een klein stukje. we zijn nog in Zwitserland en morgen naar Genua. Ciao coraggio
  7. G.T. Kruisinga-Balk:
    Hallo Wim en Corrie
    Fijn dat jullie zo genieten en dat het weer zo goed is. Wij volgen jullie met belangstelling.
    Grietje en Sijbe Kruisinga
  8. Enny en Marijke:
    26 augustus 2012
    Jammer dat jullie afbuigen naar Duitsland en de route niet via Ede loopt... Hopelijk hebben jullie inmiddels een droog onderkomen gevonden! Van harte weer Shalom op jullie komende etappe!
  9. Annita:
    26 augustus 2012
    dag Wim en Corrie, een prachtige route langs de IJssel, in gedachten jullie zo gevolgd, wij hebben die een paar jaar terug met de fiets gedaan.
    Wens jullie opnieuw een goede week, het wordt weer droger en goede temperatuur om te lopen.
  10. Frans Kosters:
    27 augustus 2012
    Beste Corrie en Wim,

het was zojuist leuk om jullie kort te ontmoeten in de St. Jacobskapel in Nijmegen; en om jullie te voorzien van onze fraaie stempel en een paar ansichtkaarten. Ik wens jullie van harte een mooie pelgrimstocht richting Santiago. Geniet vooral rustig van het onderweg zijn; het aankomen in Santiago komt ooit vanzelf wel een keer.
    Bon Camino

Frans Kosters
  11. Theo & Tineke:
    28 augustus 2012
    Hallo Corrie en Wim,
    Afgelopen zondag waren in Doesburg, een paar dagen na jullie dus. Wel heel comfortabel met de auto, dat wel. Alhoewel, Theo is in training voor de Damtotdamloop op 23/9, en heeft afgelopen zondagmiddag nog 16K gerend. Heel bijzonder om jullie reisverslagen te lezen. We wensen jullie een goeie conditie en 'travelling (walking) mercies'.
  12. Bert en Greta:
    28 augustus 2012
    Bedankt voor weer een mooi reisverslag. Grappig dat jullie tot de ontdekking komen dat je met steeds minder bagage toekan.
    Een levensles voor ons allemaal denk ik. Want een mens sjouwt toch wat mee in zijn leven. Bedankt voor de levensles van deze week! Veel pelgrimszegen voor onderweg!
  13. Rens roos:
    29 augustus 2012
    .. het bekende gezegde onder fietskampeerders gaat ook hier op: 'ALLES WAT JE THUIS LAAT IS MOOI MEEGENOMEN'.
    Geniet! Rens
  14. Kees Bastiaanse:
    29 augustus 2012
    Hallo Wim en Corrie,

terug van vakantie de eerste reisverslagen gelezen. Leuk om te lezen en hoe jullie met tegenslagen(bagage) toch weer jullie weg gevonden hebben en zo gaat het ook met vertrouwen kom je er.

goede reis op de weg
  15. Hannie en Frans:
    31 augustus 2012
    Hallo Wim en Corrie,
    Bedankt voor jullie kaart van de St. Jacobskerk in Nijmegen. Jullie zijn alweer een paar dagen verder en we duimen dat het goed blijft gaan(met het weer en zo). Met het huis gaat alles oke ! We denken aan jullie (walk on and you never walk alone).