23 t/m 29 april

29 april 2013 - Talus-Saint-Prix, Frankrijk

Reims, een mijlpaal

Wat was dat mooi onze aankomst in Reims. Een strak blauwe lucht en de avondzon verlichte de façade van de kathedraal. Adembenemend.
Maar de wijze waarop we naar Reims gingen was minder leuk. We hadden keurig alle etappes gelopen met twee andere pelgrims en toen liepen we vast. In Basancourt, 17 km voor Reims, was echt geen overnachtingsplek te vinden. Zelfs de gemeente kon ons niet helpen. We besloten toen maar de trein naar Reims te pakken. Anders hadden we op straat moeten overnachten. In Reims hebben we 2 nachten in een internationale jeugdherberg geslapen. We konden onze boodschappen doen en hebben weer wat niet gebruikte spullen terug naar Nederland gestuurd. Het was prachtig weer en we konden ook onze was doen etc. In de Basiliek van St. Remy hebben we kaarsen aangestoken voor bekenden en ook op verzoek van vrienden en familie.

Daarna naar Rilly-la-Montagne gelopen, niet erg ver, in regenachtig weer door de Champagne. Alles is nog kaal, de groei van de druivenranken loopt 10 dagen achter vanwege het koude voorjaar. Onderweg hoorden we nachtegalen zo mooi zingen dat ik dacht aan het lied: Hoe groot zijt Gij.... We zijn even stil blijven staan luisteren.

We sliepen in een groot leeg huis, voor een kleine bijdrage en hebben we zelf een eenvoudige maaltijd gekookt. Onderweg houden mensen je aan en maken een praatje. Altijd wensen ze ons goede reis en zwaaien ons na. Als we drinkwater vragen onderweg dan krijgen we de gelegenheid onze waterflessen te vullen.
We moeten soms zoeken naar de juiste weg. We hebben gedwaald door de Champagne streek, in grote bossen waar de weg soms ineens werd versperd door een 2 meter brede sloot. We konden niet verder en moesten door een moeras zonder paden dwalen om onze tocht te kunnen vervolgen. Dit kostte ons 1,5 uur extra. Zo kan een wandeldag ruim 8 uur duren en ben blij wanneer je een plek om te kunnen slapen hebt gevonden.

Met onze medepelgrims delen we ervaringen, doen we inkopen, en bereiden we de maaltijd. Onderweg bestaat de lunch uit her en der gekochte etenswaren. En ook die deel je met elkaar. Ook luisteren we in de avond soms naar meegebrachte muziek. Soms zijn we emotioneel als we levenservaringen delen.

Heel fijn vinden we ook de reacties die we krijgen op onze nieuwsbrief. Iedere reactie komt als een email berichtje binnen en lezen we. Aan de persoonlijke verzoeken voor kaarsen en gebed voldoen we graag. Let wel op dat uw bericht aan ons ook door anderen gelezen wordt. Helaas kunnen we niet antwoorden op uw berichtje, dat zou ons veel tijd en geld kosten. Maar we hopen dat u blijft reageren, het doet ons goed zo met elkaar verbonden te zijn.

We schieten lekker op, de volgende grotere plaats is Troyes en 1 week daarna zijn we al in Vezelay, de plaats waar volgens de overlevering Maria Magdalena ligt begraven. Dat is een volgend hoogtepunt op onze weg naar Santiago.

1. Guido en Hannie:
    Hoi hoi,

Leuk om weer bij te lezen en foto's te bekijken.
    Wat een belevenissen!
    Heb het goed samen.
  2. Trudie:
    30 april 2013
    Hallo Corrie en Wim. Bedankt voor jullie verslag. Wordt jullie Frans al beter ?Buon viaggio!
  3. Trudie:
    30 april 2013
    Bedankt voor jullie verhaal. Hoe gaat het met de Franse taal? De lunch ziet er lekker uit.
  4. Hannie en Ben:
    30 april 2013
    Tussen de kroningsverslagen op de TV door jullie reisverslag gelezen. We blijven het moedig vinden om zo'n tocht te maken, maar zijn blij met jullie dat er zulke mooie ervaringen zijn.
    Een mooie verdere tocht met veel nieuwe ervaringen toegewenst.
  5. Truus Kruger:
    30 april 2013
    Zo zie je maar,kun je ook vast lopen maar, is er ook een weg terug en een nieuw begin. Veel succes op jullie verdere reis. Op naar het einddoel.
    groetjes Truus K.
  6. Goos en Cobie:
    Lieve vrienden

Wat een ervaringen, ga moedig voorwaarts.Jullie hebben al bewezen dat tegenslagen erbij horen.Tel ook de zegeningen

Wij leven deze dagen rodom de troonwisseling etc etc.
    Heel mooi. Ook Barend en Bep leven mee ,ook in Australie via Internet goede beelden en verslaggeving

Geniet van het leven en de uitdaging

mvg

Cobie en Goos
  7. Bart en Jansje:
    30 april 2013
    De ene dag vast lopen, een aantal dagen erna weer genieten van het gezang van de nachtegalen, dan weer zoeken naar de juiste weg, maar die lunch van her en der gekochte etenswaren ziet er goed uit.
    We genieten van jullie verhalen.
    Bart en Jansje
  8. Hannie en Frans:
    2 mei 2013
    We hopen dat jullie ook zwembandjes hebben meegenomen (grapje maar je weet maar nooit !) Zie verder reactie op de E-mail op het mailadres van Corrie met de foto's van de Troonswisseling en de Inhuldiging. Buen Camion
  9. Hannie en Frans:
    2 mei 2013
    Wat dom, Camion moet natuurlijk zijn Camino (lijkt wel erg op elkaar) Gr.
  10. Hannie en Frans:
    2 mei 2013
    Wat dom, Camion moet natuurlijk zijn Camino !!(lijkt wel veel op elkaar niet ?) Gr.
  11. Jaap en Wijna:
    3 mei 2013
    Mooie - bewogen - verhalen. Vreugde en tegenslag! Geniet van alle dingen die op jullie weg komen! Zegen en sterkte gewenst!
  12. Nel en Frie:
    4 mei 2013
    Dank je voor het delen van mooie ervaringen. Ik volg jullie met veel belangstelling.
  13. Mieke kuijpers:
    6 mei 2013
    Beste Wim en Corrie,
    Met veel genoegen jullie verslagen gelezen. Geweldig zo'n ervaring.
    Geniet er van en wordt gezegend!
    Mieke