15 t/m 22 april

23 april 2013 - Château-Porcien, Frankrijk

Het gaat goed!

We hebben weer heel veel beleefd in onze tweede week onderweg op de Camino. Allereerst hebben we ontdekt dat je niet het precieze routeboekje van de GR654 hoeft te volgen om uiteindelijk in Santiago aan te komen. We nemen de meest directe wegen, vaak nog wel langs rivieren, door modderpoelen en over heel veel heuvels (250 mtr). We sjouwen dus heel veel af, maar het weer is werkelijk fantastisch geweest. Veel zon, weinig of geen regen, wel koud maar van lopen word je vanzelf warm.

We zijn aangekomen in Wasigny in Noord Frankrijk. Nog een paar dagen en dan zijn we al in Reims. Vandaag weer 26 km gelopen en het ging heel goed. Natuurlijk hebben we onze pijntjes, aan schouder, rug en voeten. Ook heeft Wim, als reactie op alle drukte en afscheid nemen, in Namen een migraine aanval gehad waardoor we een extra nacht in Namen moesten verblijven in een hotel. Niet leuk, maar als dat na 1 dag weer voorbij is dan lijkt het of alles er weer veel zonniger uitziet. Het gaat dus goed met ons.

In Rocroi, het eerste Franse stadje, bezochten we de VVV om de lijst te ontvangen voor adressen verder onderweg. Die lijst bleek niet meer te bestaan, maar er is een nieuw boekje uitgegeven over de route tot Vezelay (midden Frankrijk). Laten ze daar nu zelfs Nederlandstalige exemplaren van hebben. In Nederland was dit nieuwe boekje (2013) al uitverkocht!

In Rocroi ontmoetten we 2 Nederlandse medepelgrims, waarvan we de namen al hadden gezien in de gastenboeken van de plekken waar we hebben overnacht. Het was een leuke ontmoeting en we besloten de volgende dag maar samen verder op te trekken. We hebben nu twee dagen samen opgelopen en dat loopt toch ook wel prettig, zeker als je soms moet zoeken naar de juiste route. De bewegwijzering is soms niet helemaal up to date. Maar het was erg relaxed lopen de laatste dagen.

We hebben geslapen bij vrienden van de Camino in Anhee, die de was voor ons deden en ons een lunchpakketje meegaven en ons zelfs naar de route toe brachten. In Givet sliepen we in de opvang van de plaatselijk kerk, een leuk klein kamertje, met kookgelegenheid. Gelukkig was er een supermarkt in de buurt. Daarna naar Oloy sur Viroin waar we in een soort herberg terecht kamen. Eigenlijk was er geen plaats, maar de mevrouw vond het zo sneu dat we toch een (gratis) kamer kregen en zelfs een ontbijt. Omdat er geen avondeten was even een omelet gegeten in een plaatselijk oud cafeetje. Gisteren weer overnacht in een B&B en nu slapen we bij een Nederlander die ons met zijn auto op heeft gehaald, omdat zijn boerderij een eind uit de route ligt.

Zo wordt je op de weg geholpen door allerlei vriendelijke mensen. Vandaag hebben we als dagtekst uit de bijbel gelezen: De Heer is mijn Herder, mij ontbreekt niets. En zo hebben we deze dag in dankbaarheid kunnen beleven. Onderweg hebben we kaarsjes in kerken aangestoken voor iedereen die dat gevraagd heeft, een kaarsje voor zieken etc. en een kaarsje om dank U wel te zeggen.

We gaan op weg naar Reims, ik zal niet alle overnachtingen meer vermelden, alleen nog de hoogte punten, maar soms zijn dat er wel veel!

1. Bert en Hannie:
    23 april 2013
    Leuk om weer van jullie te lezen, succes verder en tot het volgende reisverhaal, Gr. Van ons
  2. Tonnie Quintt:
    23 april 2013
    Leuk om iets van jullie te lzen en wat maken jullie veel mee onder weg sterkte en ze zegen
  3. T.Grooten:
    24 april 2013
    Wat fijn dat jullie zo makkelijk lopen, dubbel genieten dus!
  4. Hennie Spruit:
    24 april 2013
    Goed om jullie verhaal te lezen, veel succes op jullie verdere tocht!
  5. Ineke en Chris:
    24 april 2013
    Wat fijn dat jullie dit zo samen kunnen doen. Geniet van alle mooie momenten. Veel succes met jullie verdere pelgrimage!
  6. Loek en Wil:
    24 april 2013
    Erg leuk om op deze manier met jullie mee te leven. Wat een ongelooflijk aardige mensen komen er op jullie pad!! De foto's zijn ook leuk....

Veel sterkte voor de volgende etappe.

Loek en Wil
  7. Nel en Frie:
    24 april 2013
    Fijn dat de tocht zo mooi en goed verloopt!
    Inmiddels , neem ik aan van taal verandert.
    Veel inspiratie en soms transpiratie.Mooi dat jullie zo nu en dan een kaarsje opsteken.
  8. Nico en Ceciel van Bohemen:
    24 april 2013
    Ik heb zo'n bewondering voor jullie uithoudingsvermogen!! Wat kan een mens nog veel als ze het nog kunnen en WILLEN.
  9. Oeachsi:
    24 april 2013
    Het was weer fijn jullie te volgen .......heel veel dank en goede moed .van ons allen ! Oeachsi
  10. Jaap en Wijna:
    24 april 2013
    Leuk om wat van jullie te horen! Houd goede moed! Met meer dan gewone belangstelling volgen we jullie!
  11. Enny en Marijke:
    24 april 2013
    Echt boeiend idd om jullie weer zo te kunnen volgen; bij t lezen af en toe t gevoel zélf onderweg te zijn:). Mooie ontmoetingen ook. Mss genieten jullie nog wel extra/anders, nu jullie niet aan één stuk door zijn gegaan...? 'Visje' een paar dagen geleden: 'Als God ons over rotsachtige (en in jullie geval ook modderige) wegen laat gaan, zorgt Hij ook voor stevige schoenen'!
    Lieve groet en Shalom!
  12. Tine de bruijn:
    24 april 2013
    Dag Wim en Corrie, leuk te lezen hoe het jullie onderweg vergaat. Succes de komende dagen en ik kijk uit naar jullie volgende verslag!
  13. Bart en Jansje:
    24 april 2013
    Wat een leuk verhaal en mooie foto's.
    We blijven jullie volgen en genieten van het meebeleven.
  14. Truus Kruger:
    Dag Wim en Corrie
    Wat fijn dat jullie reis voorspoedig loopt.Ga zo door in gedachten loop ik mee. Wil je een kaarsje aan steken voor mijn broer er is kanker bij hem geconstateerd. Dank.
    Groeten Truus K.
  15. Hannie en Frans:
    25 april 2013
    Wat fijn dat het met het lopen zo goed gaat (26 km!) en dat het weer ook meezit. Wij lopen met jullie mee in de atlas en zagen dat Reims aan de horizon lag. Als het goed is hebben jullie al bij die gigantisch mooie kathedraal gestaan. Hier gaat alles goed met de samenwerking tussen de "huisblijvers" Wij wensen jullie weer een goede verdere wandeling op de Camino en tot het volgende verslag.
  16. Oeachsi:
    25 april 2013
    Ik vroeg me even af of mijn berichtjes aankwamen ?
    Jullie zijn moedige pelgrims hoor !
    De foto,s zijn ook geweldig leuk .
    Veel liefs ! van ons allen ! Oeachsi
  17. Bert en Greta:
    26 april 2013
    Mooi om van jullie belevenissen onderweg te vernemen.
    Je gewoon maar toevertrouwen aan de weg die je gaat is dus helemaal de moeite waard. Kostbare ontmoetingen.
    We blijven jullie volgen en bedankt voor de mooie foto's
  18. Theo & Tineke:
    27 april 2013
    Goed om te lezen hoe jullie van de camino genieten in alle opzichten. We wensen jullie een voorspoedige en zegenrijke verdere tocht toe.
  19. Kees en Lidy:
    27 april 2013
    Fijn dat alles zo goed gaat! We hebben jullie kleinkindertjes een beetje geknuffeld en zoals jullie hebben gezien gaat het daar ook heel goed mee. We kwamen elkaar tegen op de 'markt' in Almere Buiten.
    Wij gaan ons nu opmaken voor het vieren van de laatste Koninginnedag oftewel inhuldigingsdag. Veel plezier met alles wat jullie meemaken.
  20. Gemma Crijns:
    Beste Wim en Corrie,
    wat goed te horen dat het zo goed met jullie gaat. Inmiddels zullen jullie Reims wel bereikt hebben. Wij vonden het een mijlpaal toen we die stad bereikt hadden. En gingen vanaf dat moment geloven dat het eindpunt Santiago er wel inzat. Als we maar gewoon doorliepen. Geniet van alle goede gaven onderweg en van de weg zelf. Hartelijke groet, Gemma
  21. Hannie en Frans:
    28 april 2013
    Bedankt voor jullie kaart met de kathedraal van Reims. Op 25/4 reageerden wij op jullie reisverslag (zie boven). Wat leuk dat jullie ook op deze dag deze kaart hebben geschreven !! Wij hopen dat het weer spoedig weer beter wordt. Hier regent het niet meer.
    Buen Camino.
  22. Anna Peelen:
    28 april 2013
    Hallo Corrie en Wim.
    zojuist jullie brieven gelezen en er van genoten,niet omdat jullie
    door de modder moeten zwoegen, maar omdat jullie zo van
    de reis genieten. nog heel veel mooie dagen op jullie reis.
    Hartelijke groet Annie peelen
  23. G.T. Kruisinga-Balk:
    29 april 2013
    Fijn, dat het weer zo goed was. Wat en belevenis zo'n pelgrimstocht.
    Nog een heel fijne tijd toegewenst.