8 t/m 14 april

14 april 2013 - Namen, België

Enthousiast zijn we begonnen aan onze pelgrimage vanuit Maastricht. Twee nachtjes in een middenklasse hotel met een luxe ontbijt.

Toen op weg via Eijsden naar Vise, waar we in de logeerafdeling van een sportcomplex mochten overnachten. Prima, we waren er samen. Overdag was het koud maar wel droog, gelukkig.

Via Luik daarna door naar Angleur, waar we bij een Belgische vriend van de Camino hebben geslapen en ontbeten, alleen hij had zich verslapen dus we gingen een beetje laat op stap. Doorgaans staan we op 6.30 uur op, eten snel wat en gaan vervolgens om 8.00 uur op pad.

Via Esneux naar St. Severin gelopen. Onderweg verdwaald maar een heel aardig echtpaar dat in hun tuin aan het werk was, tracteerde ons op koffie en bracht ons weer bij de route. Thank you David et Marie Alain, you are angels. Raar om te beseffen dat als we gelijk goed waren gelopen, we dan deze mensen hadden gemist.

In St Severin, na een moeilijke tocht door modder, weilanden, windkracht 7 en regen, werden we door Marie Paule Dejardin ontvangen die probeert de kerk levend te houden in haar gemeenschap. Ze doet dat door het houden van bijbelgroepen etc. De pastoor komt nog maar sporadisch langs. En dan te weten dat de kerk er al 1000 jaar staat met o.a. een prachtig doopvont. But Marie Paul et Brigitte: you are the church. En overal komen we St. Jacob tegen in de kerken. Er werd speciaal voor ons gekookt, we sliepen op niet al te beste matrassen, maar het onbijt stond de volgende ochtend weer klaar.

Vandaar weer verder naar Huy, waar we bij pater Eric mochten slapen, die we niet hebben gezien. We kregen oude matrassen en we konden het verder uitzoeken; Prima, een droge slaapplaats is het belangrijkste.

Nog wat boodschappen gedaan onderweg en opweg naar Andenne, waar een tandarts ons vriendelijk een slaapplaats gaf en vandaar hebben we heerlijk langs de Maas gelopen, in de zon.

Het was een afwisselende week, we hebben ons er door heen geslagen. Regen, modder, glijpartijen op de heuvels en de kou. De laatste dagen ging het beter, misschien omdat onze kinderen een kaarsje hebben opgestoken? We slapen vannacht in een jeugdherberg, met 4 personen op een kamer, kunnen we vast wennen aan later, in Spanje waar je op slaapzalen slaapt. Niet onze hobby maar het draagt allemaal bij aan die unieke Camino ervaring.

Gelukkig blijven we gezond, Corrie is een dieseltje, ze gaat maar door in haar eigen rustige tempo en ik ben een klein bezine autootje dat regelmatig rust nodig heeft. Dit epistel typ ik nu in de jeugdherberg, op een frans toetsenbord, gelukkig kijkt onze dochter Dineke het na. Fijn een thuisfront, alleen missen we ze allemaal!

1. Bert en Hannie:
    14 april 2013
    Wat fijn dat jullie nu alweer zoveel meemaken en toch prima door blijven gaan en ja een thuisfront is heel belangrijk . Veel succes op jullie tocht en mochten tzt aankomen of ergens onderweg een heel mooi kapelletje tegen komen, willen jullie dan even een kaarsje voor ons schoonzusje van 60 opsteken, die is helaas vanmiddag verleden na een moedig en dapper gestreden oneerlijke strijd. Dank jullie wel en Gr. Vanons
  2. Guido en Hannie:
    14 april 2013
    Fijn om een update te lezen!
    Zet um op.
  3. Trix En Theo Kruisinga:
    14 april 2013
    Geweldig om te lezen hoe jullie je weg gaan en mooie mensen ontmoeten! Theo en ik wensen jullie veel mooie mensen en gezondheid toe. We denken aan jullie. Groet!
  4. Jolanda:
    14 april 2013
    Even op de kaart met jullie meegelopen en zelfs dan is het een heel eind. Geweldig en vooral die bijzondere ontmoetingen. Zie nu al uit naar het volgende verslag.
  5. Astrid Nauta:
    Dag Corrie en Wim,
    Goed om te lezen dat jullie weer op pad zijn. Goede reis, veel inspirerende momenten toegewenst en maak er een onvergetelijke tijd van!
  6. Nel en Frie:
    Dag Corrie en Wim.
    Een prachtige avontuur. Mooi om zoveel goede mensen te ontmoeten in een prachtige omgeving.
    Ik zou zeggen: voorwaarts!
  7. Bart en Jansje:
    15 april 2013
    Fijn dat je veel lieve mensen ontmoet,en in een mooie omgeving wandelt.
    We volgen jullie dagelijks en denken aan jullie.
  8. Tine de bruijn:
    15 april 2013
    Goedemorgen Wim en Corrie, Nog maar goed en wel onderweg..en de ontmoetingen en belevenissen volgen elkaar in rap tempo op:-) Goede reis verder!
  9. Jaap en Wijna:
    15 april 2013
    Een prachtig verhaal en jullie ontmoeten 'mooie' mensen! En nu maar hopen dat het weer goed wordt en blijft. Geniet van de goede dingen!
  10. Nico en Ceciel van Bohemen:
    Dag Corrie en Wim,
    Wat een geweldig doorzettings-vermogen zit er in jullie prachtige leven om dit allemaal aan te kunnen. Wij wensen jullie alle goeds en zegen voor zo'n initiatief!!
  11. Trudie:
    Nog geen moeie voeten?
  12. Oeachsi:
    15 april 2013
    Dag lieve Corrie en Wim .
    Wat een belevenissen alweer ......
    Ik vind jullie erg moedig !
    Ook wij hunkeren naar wat warmte en zon ,zo is hij er en zo is hij weer verdwenen .
    Wij denken aan jullie hoor ! en ook bij mij brandt een kaarsje al is het wel op een batterijtje !
    Heel veel liefs ! en tot het volgende nieuws !
    Al jullie Liobazusters en broeder .
    Oeachsi
  13. Truus Kruger:
    Hallo Wim en Corrie
    Jullie hebben al weer heel wat voetstappen gezet op je vervolg reis en veel aardige mensen ontmoet.Ik hoop dat jullie nog veel moois en goeds tegen komen.

LIEFDE IS: samen het zelfde pad lopen.
    Heel veel succes.
    Hartelijke groeten Truus K.
  14. Elly en Bert:
    15 april 2013
    Zojuist jullie reisverslag gelezen en wat een prachtige mensen hebben jullie ontmoet. Inderdaad als jullie niet verkeerd gelopen waren waren jullie het echtpaar niet tegengekomen en was een prachtige ontmoeting aan jullie voorbij gegaan.
    Blijf genieten van alles wat jullie onderweg tegenkomen en in gedachten en gebed vergezellen wij jullie.
    Elly en Bert
  15. Bert & Elly:
    16 april 2013
    'k Heb net jullie verslag gelezen. Ik was me even voor te stellen hoe dat onrustige benzine autotje zo'n lange weg nog voor zich heeft..... Toch maar even naar een garage voor een check-up, zodat jullie elkaar kunnen bijhouden. Ik geniet van jullie belevenissen en zie het voor me. Lieve vrienden, geniet ten volle ook van al die exrta 'blessings' die jullie van harte gegunt zijn, vriendeijke groeten,
    Elly & Bert
  16. Hannie en Frans:
    18 april 2013
    Geweldig genoten van jullie belevenissen en mooie foto's ( die wij herkenden o.a omgeving Dinant). Wij hopen dat het met de "bandjes" van de diesel- en de benzine-auto goed gaat, na al die modder en zo. Hier verder alles oke met het huis en de rest. Wensen jullie liefdevolle en interessante ontmoetingen, die jullie verder op de Camino zullenn tegen komen. Veel liefs en tot het volgende reisverhaal.
  17. Carla:
    20 april 2013
    Hallo Corry en Wim, indrukwekkend te lezen wat jullie al beleefd hebben in deze eerste week van jullie bedevaartstocht. veel herkennen wij van de verhalen van mijn broer en schoonzus. wij wensen jullie veel devotie toe (Rooms voor ingetogen inspiratie) en we zien uit naar jullie volgende bericht. Good Luck. C & G
  18. Gemma Crijns:
    21 april 2013
    Beste Corrie en Wim, dank voor jullie wandelverhaal. Het is af en toe wel doorbijten, he, maar dat wordt gecompenseerd door de leuke en mooie ontmoetingen. Houd goede moed. Het weer is inmiddels een stuk beter geworden. Dat helpt! Hartelijke groet, Gemma
  19. G.T. Kruisinga-Balk:
    21 april 2013
    Misschien komt het mooie weer jullie nu tegemoet. Wat een ervaringen zeg en dit is nog maar het begin. Wij zien uit naar het volgend verslag.
    Sijbe en Grietje