17 t/m 22 juni - week 11

22 juni 2013 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

We zijn aangekomen bij de Pyreneeën. We nemen eerst een rustdag en gaan daarna in 2 dagen door de bergen naar Spanje.

We ontmoeten veel jonge pelgrims die allemaal met hun eigen motivatie de Camino lopen. Sommigen lopen om het op hun CV te kunnen zetten. Anderen lopen maar een paar weken/dagen omdat ze niet meer vrije dagen/tijd hebben. Iedere pelgrim heeft zijn eigen verhaal, wij ook.

De Camino, de weg die wij lopen, is een grote belevenis, één avontuur. Je ziet veel  cultuur, natuur en ontmoet veel mensen. Je loopt op de toppen van je kunnen en test als het ware wat je lichamelijk (nog) aankan. Maar het is ook een spirituele reis. Daar heb ik nog niet veel over geschreven. Natuurlijk is dat een persoonlijke zaak. Dat verschilt van mens tot mens, dus Corrie en ik beleven dat allebei op onze eigen manier. Onder spiritualiteit verstaan we: de diepere religieuze/levensbeschouwelijke betekenis die wij geven aan de de dingen die wij ervaren. Wij doen dit vanuit ons christelijk geloof. Dus wij proberen na te denken over wat we nu beleven of wat we eerder beleefd hebben en welke betekenis dit voor ons heeft. Tijd genoeg om na te denken. We lopen uren zwijgend naast of achter elkaar, ieder met zijn eigen gedachten. Soms delen we ze. Wat hebben we beleefd de afgelopen jaren en wat heeft dat betekend en wat hebben we er van geleerd. Maar ook wat zien we nog als doel voor ons voor de komende tijd. We kunnen nog veel, maar wat is nodig en wat  past bij ons. Één ding hebben we ervaren op onze reis, dat het in de kleine dingen zit: vriendelijkheid, behulpzaamheid. Niet ver weg, maar dichtbij in de dagelijkse omgeving. Heel bewust leven als navolgers van Christus. Een tekst die we kregen van de kloosterzusters in Troyes heeft ons op dit spoor gezet. Zomaar een bijbeltekst genomen uit een doosje met wel 1000 teksten bevestigde dit. Dus de pelgrimage is niet alleen een fysieke uitdaging maar helpt ons te focussen op  de spirituele kant van ons leven. Wat dat betreft is ons doel al bereikt ondanks het feit dat we nog 800 km verder gaan lopen naar Santiago.

Onze week zag er ongeveer zo uit:
Maandag 17 juni gelopen naar Hagetmau, 17 km. Bewolkt, geen regen. Onderdak bij de gemeente, duurde lang voordat we de sleutel hadden gevonden. Leuke Franse pelgrims ontmoet die onze laatste adressen in Frankrijk voor ons hebben gereserveerd. Zelf heerlijk gekookt.

Dinsdag 18 juni Orthez, 28 km gelopen in de regen bij 16 graden. Tot onze spijt was de gemeente opvang vol. We werden doorverwezen naar de zusters Clarissen. Prima onderkomen, hele grote keuken, heerlijk zelf gekookt. Prima plek om te verblijven.

Woensdag 19 juni Sauveterre- de- Bearn  24 km. Geslapen in verschrikkelijk rommelig huishouden bij 2 mannen. We moesten meehelpen bij het koken. Het eten was goed verzorgd en alles vers. We hadden samen een kamer. Het heeft gestortregend die avond. Het zijn de slechtste eerste zomerdagen sinds de jaren 30 van de vorige eeuw. De brug die we moesten oversteken stond 6 uur later 2 meter onder water.

Donderdag 20 juni naar Uhart-Mixe bij Ostabat. 24 km gelopen over de grote weg omdat de paden niet begaanbaar zijn. Lourdes is ook ondergelopen. Marijke is met ons mee gelopen. We overnachten in l'Escargot. Een prima onderkomen met vriendelijke mensen en heerlijk eten. We deelden een klein kamertje met Ben.

Vrijdag 21 juni naar St. Jean le Vieux. 24 km gelopen in de regen, de hele dag. Veel over asfalt gelopen vanwege overstromingen. Onderweg bij een boerderij met pauze-cafe gestopt. Heerlijke zelfgemaakte bio- kaas gegeten en yoghurt. Hele aardige mensen ontmoet. Daarna overnacht  in een stacaravan met z'n vijven. Erg krap. Hele dag regen gehad. In de regenmiddag even doorgelopen naar St. Jean Pied de Port om een nieuwe pelgrimspas te halen en een pakje op te halen bij het postkantoor. Indrukwekkend hoeveel pelgrims hier zijn. Honderden van allerlei nationaliteiten. De meesten beginnen hier met hun reis. Dat die je zo aan hun nette en nieuwe uitrusting.

Zaterdag 22 juni. Gelopen naar St. Jean Pied de Port. Het is een zonnige warme dag. We zijn een beetje toeristen vandaag en rusten uit voordat we morgen de Pyreneeën oversteken. Toch nog even de Citadel beklommen en aan het riviertje gezeten. We hebben ingecheckt bij l'Esprit du Chemin, een Nederlandse herberg. Onze was is gedaan en we hebben een kamer voor 3 personen. We zijn hier voor 20 euro p.p. half pension. Morgen op naar Spanje!

1. Rutger Snippe:
    Beste W&C,
    Leuk en indrukwekkend om jullie verslagen te lezen. Jammer dat jullie zoveel regen hebben gehad de afgelopen dagen. Ik hoop dat dat beter gaat worden want dat loopt veel lekkerder lijkt mij. Heel veel succes verder. Groeten ook van Christine (nog steeds met een bolle buik).
  2. Lous:
    Lieve Wim en Corrie,

Alweer een mijlpaal! En wat voor één! Vandaag laten jullie Frankrijk achter jullie. Ik denk dat jullie vannacht in Orisson geslapen hebben en nu bij Jean Jacques aan het ontbijt zitten.
    Het zal nu heel anders worden. Je telefoontje heb je niet meer nodig om een slaapplaats te reserveren.
    Mooi stukje heb je geschreven, Wim.
    Het is de reis van jullie leven, zowel innerlijk als daar buiten. Met veel bewondering lees ik jullie verhalen, van jullie allemaal. En dan heb ik heimwee naar het onderweg zijn!
    Marnix is ongeveer 500 km van Santiago verwijderd. Het gaat heel goed met hem. Anita zit vlak achter jullie. En Marc, de fransman is ook nog steeds onderweg. Het gaat met hem ook goed.
    Geniet van de Pyreneeën. Ik blijf jullie volgen.
    Lieve groet, Lous.
  3. Nico en Ceciel van Bohemen:
    Dag Corrie en Wim,
    Wééééér geweldig die mooie reisverhalen van jullie beiden waarvoor alle lof. We genieten ervan, maar bovenal .... de inzet die daar voor nodig is, echt bewonderens waardig!!!!
    Gisteren waren we (zo je natuurlijk kunt bedenken) op de feestviering van Cas zijn 6e verjaardag. Wat zijn het toch schatjes die kleinkinderen!!! En het etentje was ook als vanouds.
    Hartelijke groet Nico en Ceciel
  4. Enny en Marijke:
    Hallo Wim en Corrie,
    Toen we de berichten van overstromingen in de Pyreneeen op televisie zagen, dachten we gelijk aan jullie. Jullie zaten er dus behoorlijk middenin. Wat een zorg voor de plaatselijke bevolking, maar gelukkig gaat het met jullie goed, ondanks de vele regen.
    We vinden het heerlijk om te lezen wat jullie zoal beleven onderweg maar ook hoe jullie ieder voor zich je spirituele reis meemaken. Veel zegen van de Allerhoogste gewenst verder op julle reis!
  5. Trudie:
    Ola

Hoe is jullie Spaans?

Hasta la vista,

Dit zijn de enige Spaanse woorden die ik ken. Misschien fout!
  6. Mieke kuijpers:
    Wim en Corrie,

Met veel bewondering lees ik jullie verhalen en ben onder de indruk van de belevenissen.
    Steek 1 juli en 8 juli maar een kaarsje voor me op. Uitslagen van de dokter enz.
    Veel zegen toegewenst.
    Mieke
  7. Bert en Greta:
    24 juni 2013
    Mooie verhalen weer! En nu op naar Spanje met hopelijk beter weer. Alle goeds en veel zegen.
  8. Theo & Tineke:
    Beste Corrie en Wim,
    Zo bijzonder om door jullie verhalen een eindje met jullie op te lopen. We zijn zelf net terug van vakantie in de bergen van Italië en Oostenrijk, waar we hebben genoten van sneeuw, zelfs een heuse bui, hagel en laaghangende wolken. In Memmingen in Zuid Duitsland op de kerk een plakkaat over de Jakobs pelgrimstocht, cmpleet met schelp. Uiteraard hebben we toen even aan jullie gedacht. Sterkte met het 'overwinnen' van de Pyreneeën. Jullie opmerking dat 't 'm in de kleine dingen zit en dat we heel bewust mogen leven als navolgers van Jezus, is ons uit het hart gegrepen. God bless!
  9. Oeachsi:
    24 juni 2013
    Dag lieve Wim en Corrie ,wat een geweldige reis !
    Vol belevenissen .
    Met ons alles goed hoor !
    Op naar Spanje .
    Alle goeds en Gods zegen op jullie verdere reis ,al jullie Lioba zusters en broeder ,Oeachsi
  10. Bart en Jansje:
    24 juni 2013
    Weer een mijlpaal op jullie reis, de Pyreneeën.
    Dat zal een hele klim worden en dan "alleen" nog door Spanje.
    Liefs van ons en we denken aan jullie.
  11. Truus Kruger:
    Hallo Wim en Corrie
    Geweldig om zoveel verrijkking op te doen ook voor je geestelijk leven.Het is zo waar dat het de kleine dingen zijn die je vaak rijk
    maken.Sterkte met het volhouden en zegen op jullie verdere looptocht. Groeten Truus.
  12. Elly en Bert:
    Hallo Wim en Corrie,

Wat zijn jullie al ver. De berichten horende over Lourdes en de beelden bekijkend op de tv moesten we in het bijzonder aan jullie denken omdat jullie ook in die buurt waren. Na een paar dagen wat beter weer genieten ook wij alweer van stevige regendagen en flinke wind. Meer herfst dan zomer maar het belooft voor de zoveelste keer weer wat beter te worden..... we wachten af.
    Mooi weer en veel plezier voor de nog komende kilometers.

Hartelijke groet,

Bert en Elly
  13. Jaap en Wijna:
    25 juni 2013
    Dag lieve Corrie en Wim,
    Kanjers!
    Met ontroering hebben we gelezen hoe deze tocht door jullie ervaren wordt! Het raakt ons en ook wij beiden weten dat die kleine ogenschijnlijk vanzelfsprekende dingen meerwaarde aan je leven geven! Wij volgen jullie weg, ga met God en wees een zegen!
  14. Hannie en Frans:
    25 juni 2013
    Als het meegezeten heeft, zijn jullie nu in SPANJE!! Wat een geweldige prestatie, wij leven met jullie mee met alle belevenissen, die jullie beschrijven. Leuk zo'n weekbericht,geeft een goede indruk van jullie dagelijkse leven en ervaringen. Wij hebben veel bewondering voor jullie volhouders ondanks de slechte weersomstandigheden. PS. Boven is alles klaar en weer
    aan kant. Zijn heel tevreden. Wij kijken uit naar het volgende reisverhaal. Buen Camino.