23 t/m 29 juni - week 12

30 juni 2013 - Logroño, Spanje

De dagen en weken gaan snel voorbij. Om 6 uur staan we op, pakken de tassen in, poetsen de tanden, ontbijten snel, en voor 7 uur gaan we op stap. Na 2-3 uur lopen drinken we als het kan een kopje koffie, na 5 uur eten we wat. Dat is een broodje dat we al bij ons hebben of dat we onderweg kopen in een restaurantje. Daarna nog een paar uren onderweg en dan arriveren we vroeg in de middag op onze overnachtingsplek. Dan douchen, omkleden, wassen, bed klaarmaken, tas uitpakken, uurtje rusten en dan maar weer eten. Dat maken we soms zelf klaar als er een mogelijkheid is om te koken of anders eten we voor 10 euro p.p. een pelgrimsmenu in een restaurantje. Om 21 uur liggen we dan weer in ons stapelbed. Zo ziet onze dag er ongeveer uit. En zo leggen we ruim 150 km per week af.

Het lopen is wel erg veranderd. We zijn in Spanje en iedere morgen vertrekt stoet pelgrims verder. We schatten in dat we met zo'n 70 pelgrims op hetzelfde traject lopen. Je leert de mensen een beetje kennen en maakt met iedereen een praatje onderweg. Dat gaat in allerlei talen maar over het algemeen kom je daar wel uit. Het is niet zo dat we in rijen lopen. De mensen verspreiden zich gedurende de dag wel over de pelgrimsetappe. De een drinkt wat vaker koffie, de hardlopers haal je meestal weer in wanneer ze aan de kant van de weg uitrusten etc. Spanje is wel heel anders. Het weer is heerlijk, rond de 25 graden. De route is goed aangegeven en onderweg kan je eten en drinken kopen. Geen gezoek naar een winkeltjes zoals in Frankrijk. Daarbij komt nog de indrukwekkende natuur en de prachtige oude gebouwen en de cultuur. Het doet allemaal wat vrolijker aan.

De kerken zijn anders, van buiten en van binnen. Op de eerste etappe na de Pyreneeën werden we in een kerkdienst, in een speciale pelgrimsmis, naar voren geroepen en werd er voor zo'n 50 pelgrims gebeden en werd ontvingen we een pelgrimszegen. Indrukwekkend.

De Pyreneeën waren prachtig. Het was koud, zo'n 8 graden. Bewolkt en mistig. Het was zwaar maar goed te doen. We hadden de oversteek in 2 dagen gepland. Zo konden we 2 dagen genieten van een unieke omgeving. De dagen erna voelden we onze benen wel. Je bent dan nog steeds in de uitlopers van de Pyreneeën en je moet toch iedere dag weer verder met klimmen en dalen. Dat duurde tot na Pamplona.

Veel mensen beginnen bij de Pyreneeën en gaan enthousiast op weg, ze vlogen ons voorbij. Maar langzamerhand halen we ze weer in. Al steunend en kreunend vertellen ze ons dan dat ze pijnlijke knieën hebben of voeten vol blaren. Wij glimlachen dan maar. Dat hebben wij ook gehad. De meesten kunnen niet geloven dat we vanaf begin april onderweg zijn. Maar langzamerhand schieten we op. Nog 4 weken! Zo nu en dan denken we na over onze terugreis. We hopen begin augustus weer thuis te zijn. Maar we genieten nog van iedere dag wandelen.

Onze wandelweek zag er als volgt uit:

Zondag 23 juni, we gaan de Pyreneeën in. Vanuit St. Jean Pied de Port ging een stoet van pelgrims op weg. Nagestaard door de dorpelingen, voor wie dit een dagelijks tafereel moet zijn. We hoefden maar 8 kilometer te klimmen naar onze herberg. Door en door nat van het zweten kwamen we aan. Toch een goede keus om hier te overnachten.
Maandag 24 juni. Naar Roncevalles in Spanje gelopen. 19 kilometer, route  indrukwekkend. Overnachten in een door Nederlandse vrijwilligers gerunde prachtige vernieuwde accommodatie.
Dinsdag 25 juni.Gelopen naar Zubiri 23 kilometer. Geslapen met 8 pelgrims, goede accommodatie. Mooi weer.
Woensdag 26 juni naar Cizur Menor gelopen. 25 kilometer dwars door Pamplona gelopen. Mooie stad. Op de bergen de beroemde beelden van een stoet pelgrims gepasseerd. Geslapen bij Malthezer Orde.
Donderdag 27 juni 21 km gelopen naar Puenta la Reine. De beroemde brug overgelopen. Geslapen in een grote mooie herberg. Prachtig weer.
Vrijdag 28 juni 23 km gelopen naar Estella. Mooie oude stad. Juist op het feest van San Pedro aangekomen. Muziek en zang in de stad. Leuk om mee te maken. Sliepen in een jeugdherberg. Mooi uitgerust. Mooi weer.
Zaterdag 29 juni Los Arcos, 21 km. Prachtige wandeling. Veel bloemen langs de weg. We slapen in herberg de Casa Austria, redelijk goede accommodatie.

We schieten op richting Burgos waar we volgend weekend een extra rustdag houden. Het weer blijft goed maar het wordt wel warmer.

1. Guido en Hannie:
    30 juni 2013
    Tjonge, wat schieten jullie al een eind op!
    Mooie foto's, voor ons een beetje van de sfeer proeven.
    Zet um op, jullie zijn kanjers.
  2. Ilona:
    30 juni 2013
    Ik kwam maandag aan in st. Jean. Uk vertelde over jullie ze kende jullie zelfs. Leuke overnachting. In middels liggen jullie toch wel een dag of 3 voor mij. Leuk om te lezen. Ik heb soms dezelfde overnachting toevallig. Ikzelf ga niet zo hard. Word erg warm. Morgen maar eerder op. Ga zo door. Ik kom er ook aan. Groetjes ilona
  3. Mieke kuijpers:
    1 juli 2013
    Vol bewondering voor jullie en geweldig wat een genieten.
    Hier wordt het eindelijk een beetje warmer.
    Zegen en groet,

Mieke
  4. Trudie:
    1 juli 2013
    Hoe is de Spaanse pelgrimskeuken?
  5. Wim van Putten:
    1 juli 2013
    Deze keer 2 reisverslagen vlak achter elkaar. Misschien kunnen jullie ook eens schrijven wanneer jullie de rust hebben om op je tablet het verslag te schrijven. En hoe "bewaak"je in de nacht je tablet met 8 vreemde gasten om je heen?
    Mooie en leuke foto's deze keer. Niet zo zeer de bloemen, maar jullie in een stapelbed....en wat groeit Wim zijn baard lekker. Zo ga je steeds meer op een apostel lijken.
    Jullie schreven nu over de spiritualiteit en ja dat hoort er bij deze "opdracht"die jullie je zelf hebt opgelegd met een voorop gezet doen, denk ik. Hebben jullie nooit hallucinaties gehad over het braambos dat in brand stond bv.als je zo één bent met de natuur?
    Toen ik nog leerling verpleger was en het nog veilig kon, heb ik veel gelift en in jeugdherbergen geslapen en en het mooie van dit alles vond ik de discussie tot 's avonds laat over allerlei zaken, maar over Godsdienst uiteraard. Zulke discussie zullen jullie zeker niet uit de weg gaan, denk ik. Niet met de nonnen waar jullie slapen, maar met mede pelgrims.
    Een rustig genomen, hele verstandig dan kan je even bij komen en je voeten verzorgen.
    Jullie zullen merken, dat alles in Spanje veel goedkoper is dan in Frankrijk. Ik heb beide landen pas per verzorgde bus reis bezocht en in Spanje doen ze het niet goed, zeiden wij onder elkaar. Het is allemaal (kopje koffie - broodje - koek etc.)
    Nou ja, nu krijgen jullie de zon en dan zal je nog eens terug denken aan de kilte van de Pyreneeën. Sterkte.
    Goed reis en ik doe het jullie niet na.

Win van Putten
  6. Lous:
    Hallo Wim en Corrie,
    Spanje is fijn hè. Het gaat nu snel. Zijn er in Spanje meer kerken open dan in Frankrijk? Het is nog steeds genieten, merk ik.
    Goede tocht verder.
    Liefs, Lous.
  7. Truus Kruger:
    Hallo Wim en Corrie,
    Nog vier weken en je reis en wens zijn voltooit.houd goede moed,
    jullie hebben het verdiend.Geniet de laatste loodjes nog van de natuur en mensen op je weg.
    Groetjes Truus.
  8. Alex & Bert:
    2 juli 2013
    Ook hier volgen we jullie verhaal/foto's en kwamen op het idee dat jullie 8 maart 2014 maar alvast in jullie agenda's moeten zetten, want het thema van de dan te houden bezinningsdag is: OP WEG NAAR.... Daar kunnen jullie toch alles over vertellen.
    Groetjes en een goede reis verder.
  9. Bert en Greta:
    2 juli 2013
    Wat een mooi verslag weer en dan die prachtige foto's.
    Vooral die in het stapelbed was wel heel leuk.
    Goede reis op het vervolg van jullie tocht.
    Vrede, vreugde en alle goeds vanuit Friesland!
  10. Enny en Marijke:
    Goede Corrie en Wim,
    t Blijft boeiend, jullie ervaringen! Blij om te horen, dat jullie blijkbaar geen last hebben gehad van de slechtweerverhalen in de Pyreneen, die we op t journaal zagen.
    Van harte veel geniet-momenten nog toegewenst, oa in jullie contacten met je mede pelgrims.
    En alles wat jullie verder nodig hebben van Boven voor de laatste etappe!
    Shalom!
  11. Corrie Hendriksze:
    2 juli 2013
    Moedige mensen zijn jullie, hoor! Ik word al moe als ik al jullie verhalen over al die gelopen kilometers lees.
    En dat je na die vermoeiende dagen ook nog tijd vindt om zo'n interessant reisverhaal te schrijven en mooie foto's daarbij te voegen. Ik bewonder jullie!
    Mooi ook, dat ik hier iets van je pelgrimstocht kan en mag meebeleven.
    Je komt al dichter bij het einddoel. Op dit laatste deel van je reis wens ik je veel zon, vreugde en zegen!
    Groetjes uit Almere.
  12. Jaap en Wijna:
    5 juli 2013
    Leuk verslag om te lezen. Nog vier weken en dan... Jullie zullen ook wel weer blij zijn om in je eigen bed te slapen. Maar de pelgrimstocht zal ongetwijfeld een onuitwisbare indruk bij jullie achterlaten. Veel plezier en zegen in de laatste weken gewenst en: Houd goede moed!