9 t/m 16 juni - week 10

16 juni 2013 - Saint-Sever, Frankrijk

Het valt niet mee om dit bericht verzonden te krijgen. Ik had net mijn hart uitgestort en het bericht was klaar maar bij de verzending ging iets mis. Gevolg: weg bericht. Nu probeer ik dus weer iets zinnigs op te schrijven.

Het lopen gaat goed. Het weer is ook veranderd. Als de zon nu schijnt dan is het snel 30 graden. Af en toe nog een buitje. Toch valt er plaatselijk zoveel regen dat hele gebieden onder water komen. We moeten dan omlopen en de route verlaten. We gaan dan lopen langs autowegen en dat is dan goed opletten natuurlijk.

We lopen nu in Les Landes, een redelijk vlak gebied met veel naaldboombossen. Nog 5 dagen en dan komen we bij de Pyreneeën. Dan begint het Spaanse gedeelte van onze Camino.

De mensen onderweg zijn erg vriendelijk, ze zwaaien, toeteren en geven ons koffie en advies. We vragen ook om een zitplaats als dat is nodig is om onze lunch klaar te maken. Vaak is er wel een picknickplaats te vinden maar we hebben ook al in ambulanceposten, scholen en kerken gegeten.

We ontmoeten ook meer pelgrims nu. Veel Nederlanders die ook in april j.l. gestart zijn. Soms zie je ze alleen in de opvang en soms kom je ze alleen onderweg soms meerdere keren tegen. Wij lopen nog steeds met Ben en dat gaat goed.

Het reserveren van onderdak wordt nu moeilijker. Men zegt vaak bij de gemeente opvang, kom maar langs, er is wel plaats. Dat hoort bij de pelgrimsreis en in Spanje kan je helemaal niet meer reserveren.

Over onze oude dame in Nijmegen, waar wij mede voor zorgden, maken we ons ernstig zorgen. Ze is met het laatste stukje van haar eigen levensreis bezig en we verwachten dat ze niet meer lang meer zal leven. Het kan zijn dat wij onze reis hiervoor moeten onderbreken. We hopen van niet want deze tocht wil je toch graag in eén keer uitlopen. Maar in onze gedachten en gebeden zijn we bij haar. We hebben net in Saint Sever een kaars voor haar aangestoken in de prachtige oude kerk.

We genieten van alle reacties, fijn dat jullie dit op afstand met ons meebeleven. We kijken uit naar het vervolg van onze reis in Spanje.

Hieronder een verslag van dag tot dag:

Zondag 9 juni van Mussidan naar Port Saint Foy, 32 km langs de Dordogne gelopen. Pelgrims onderdak op de Pastorie met 4 personen. Eerst regen later droog,  bui na aankomst
Maandag 10 juni vannaar Saint Ferme 25 km, rest regen daarna zon. Bij Greta uit Antwerpen als vrijwilliger die prima kookte. Met 4 personen in opvang van de vereniging Vrienden van St. Jacques.
Dinsdag 11 juni naar La Reole 20 km. Opgevangen op boerderij van naar later bleek van de burgemeester Louis Negro. Kaarsen aangestoken in kerk voor zieke vrienden, een vroegtijdige afgebroken zwangeschap en de geboorte van Sebastiaan. Prima gegeten en op de route gebracht.
Woensdag 12 juni naar Bazas, 30 graden, 27 km gelopen. Prachtige kathedraal. Onderweg vervast door koffie met cake. Opgevangen in gemeenteopvang in oude school, we sliepen er met z'n vieren.
Donderdag 13 juni naar Captieux ( Le Billon) 28 km gelopen in de stromende regen over oude spoorweg, 20 km gelopen door bossen zonder er iemand tegen te zijn gekomen. Onderweg gratis koffie van oude dame toen Bar dicht bleek te zijn. Verblijven op boerderij bij oude dame, geen eten, rommelen wat met een pakje soep  en wat oud brood
Vrijdag 14 juni naar Roquefort (niet van de kaas). 27 km 25 graden. Mooi onderdak bij de vrienden van. Echtpaar kookte uitstekend (spruitjes) veel rauwkost etc. Alle was gedaan.
Zaterdag 15 juni naar Mont-De-Marsan. 31 km gelopen, bewolkt  en nogal warm. Lang over oude spoorlijn gelopen. Snel opgeschoten. Moesten lang wachten op vrijwilliger voor onderdak. Hebben een kamer samen. Heerlijk rustig. Hebben in een restaurant een goedkoop pelgrimsmenu gegeten. Morgen wordt het erg warm, dus wij willen om 7 uur starten met lopen.
Zondag 16 juni naar St.Sever, maar 21 km. We moeten omlopen ivm met onbegaanbare paden na hevige regenval.

1. Trix kruisinga:
    18 juni 2013
    Dag Corrie en Wim,
    Erg leuk om jullie verhalen te lezen! Erg veel respect en wat zijn jullie al ver in Frankrijk. Het uiterlijk hebben jullie aangepast naar echte pelgrims. Staat overigens goed hoor.
    Met jullie hopen wij dat de oude dame nog even wacht met naar de Heer te gaan. Dit zal best spanning en zorg geven. Leven en dood hebben we niet in de hand. Bijzonder dat jullie van afstand zo met iedereen meeleven. Een goede reis verder en weet dat we meeleven. Groet, ook van Theo, Trix Kruisinga
  2. Guido en Hannie:
    18 juni 2013
    Hoi hoi,
    Leuk om weer bij te lezen. We hopen dat jullie de reis niet te hoeven onderbreken. Wat schieten jullie al een eind op. Kanjers!
  3. Tonnie Quintt:
    19 juni 2013
    Ik zit in Andora dus ik weet wat jullie onderweg zien onderweg het is hier prachtig veel wandel plezierblieve groet en zegen
  4. Bert en Hannie:
    19 juni 2013
    Fijn dat het goed gaat, nog veel loop plezier, gr uit Kranenburg
  5. Jolanda:
    19 juni 2013
    Nog zo'n 850 km te gaan. Brrrr. Wij zitten in Frankrijk op dezelfde hoogte maar aan de andere kant. Zou zo graag een dag of twee met jullie meegelopen zijn maar wij moeten weer terug naar huis omdat Jan college moet geven. Wat triest voor jullie vriendin en daardoor ook voor jullie. Mijn Lady loopt een stukje met jullie mee want zij is op 6 juni overleden. Voor het geval dat jullie een lift naar huis nodig hebben, zijn wij tot a.s dinsdag in Gordes maar ik hoop dat jullie de bergen overgaan en je doel bereiken.
  6. Gemma Crijns:
    Dag Wim en Corrie,
    we zijn weer terug van onze vakantie. Wat fijn te lezen dat het zo goed met jullie gaat. Ondanks dat het weer niet altijd meezit en er omgelopen moet worden. Ik herinner me Les Landes als best zwaar. Het is wel vlak, maar je moet zo door dat mulle zand ploegen.
    De plaatsen en onderkomens roepen allemaal herinneringen op. Geweldig! Er komt nu een mooi stuk en dan de Pyreneen. Geniet ervan. Ik hoop dat het jullie vergund is om door te lopen en de dame waar jullie voor zorgen nog even mag blijven leven.
    Hartelijke groet, Gemma
  7. Truus Kruger:
    19 juni 2013
    Hallo Wim En Corrie,Jullie lopen heel wat kilometers per dag.Straks heb je je auto niet meer nodig in nederland, doe je alles lopend Ik vindt het een grote prestatie.Hopelijk hoeven jullie je reis niet weer te onderbreken en houd de dame het nog even vol.Fijn dat jullie al aardig ver zijn. Houdt goede moet. Gezondheid en kracht toegewenst op jullie verdere looptocht.
    Een warme groet , Truus.
  8. Bart en Jansje:
    19 juni 2013
    We waren met vakantie, dus hebben even niets laten horen.
    Al wandelend in het Schwarzwald hebben we steeds meer bewondering voor jullie doorzettingvermogen gekregen.
    We hopen dat jullie de reis mogen uitlopen en dat deze niet onderbroken hoeft te worden.
    We kijken dagelijks hoever jullie zijn en nu op naar de Pyreneeën.
  9. Hans en Truus:
    20 juni 2013
    Lieve Corrie en Wim,

Wat fijn toch dat wij jullie zo kunnen volgen op jullie rijk door regen gezegende reis....
    En als jullie nu in de Pyreneeën zijn wordt het er wat de regen en overstromingen betreft niet beter op.
    Wij vinden jullie twee zeer dappere en volhoudende pelgrims die zich vol goed moed overal door heen slaan.
    CHAPEAU! ( weet niet hoe men dit in het Spaans zegt).
    lieve groet van Hans en Truus
  10. Jaap en Wijna:
    21 juni 2013
    We zijn een paar dagen in de Harz geweest en veel gewandeld. We hebben ook aan jullie gedacht. Knap samen om vol te houden tot bijna aan Spanje toe! We hopen dat de reis niet onderbroken hoeft te worden. Als we iets kunnen doen...
    Met zegen en groet!
  11. Marja van Vliet:
    21 juni 2013
    Beste corrie en Wim, mooi om jullie verhalen te volgen. Pas goed op elkaar en heel veel zegen toegewenst.
  12. Anna Peelen:
    28 juni 2013
    Hallo Bikkels,

ik was met vakantie in Limburg, vandaar een late reactie.
    Ik bewonder jullie, door zoveel moed op te brengen om jullie
    doel te bereiken.Heel veel sterkte Annie Peelen