12 t/m 20 mei - week 6

20 mei 2013 - Saint-Amand-Montrond, Frankrijk

De berichtjes die we sturen ontstaan bij stukjes en beetjes gedurende de week. Dat kan soms een beetje rommelig resultaat hebben. Maar het is slechts een greep uit wat we allemaal mee maken.

Vanaf het noorden van Frankrijk lopen we samen met twee medepelgrims, Lous en Ben, die elkaar in België hebben ontmoet. Het is gezellig om met elkaar op te lopen en het brengt veel ervaring samen. Lous heeft echter moeten besluiten te stoppen omdat het te zwaar werd. Heel jammer, nu lopen we met ons 3-en verder. We komen wel steeds meer pelgrims tegen vooral Nederlanders en Belgen. Zo sliepen we met 4 man en 1 vrouw in een verbouwde koude stal. Corrie kreeg gelukkig een electrische deken.

Je komt wel in aanraking met veel mensen tijdens zo'n reis. Je bent overal welkom maar ieder huis heeft echter zo zijn eigen regels. Dat varieert van: doe maar alsof je thuis bent tot een hele set van verboden en geboden. Maar je leert je snel aanpassen. We hebben ondertussen in meer dan 40 verschillende bedden geslapen, meestal wel schoon. Soms slapen we in onze slaapzakken en soms tussen frisse schone lakens.

Wim heeft pech met zijn schoenen, het stiksel laat los. Met ducktape en op weg gevonden plastic draad wordt het nog bij elkaar gehouden. In Nevers probeerden we ze te laten maken, wat professorisch is gelukt. De winkel waar de schoenen gekocht zijn in Nederland heeft aangeboden het volledige aankoopbedrag te vergoeden (BEDANKT Adrie Bax). Vanwege die kapotte schoen en de continue druk ziet mijn enkel blauw (in Frankrijk zeggen ze: vert = groen). Op een gastadres zag men dat en voordat we de volgende morgen vertrokken, heeft de gastheer mijn enkel gewreven met speciale zelf. Ongelooflijk! Dat zijn de dingen die de Camino zo bijzonder maken.

We hebben overnacht in een groot klooster in Nevers. Daar ligt St. Bernadette van Lourdes al bijna 140 jaar opgebaard. Een kleine vrouw die heel wat heeft meegemaakt en teweeggebracht.

Het landschap is totaal veranderd. Het is nog altijd glooiend en groen met veel oude bossen en sprookjesachtige kastelen. We lopen nu in de Auvergne.

Vanuit thuis in Nederland ontvangen we droevige berichten van overlijdens. Onze buurman is na een kort ziekbed overleden. Nel Jansen, onze collega en vriendin sinds 35 jaar, is na een ziekbed overleden. We hebben hen en de nabestaanden in stilte herdacht en een kaars aangestoken in de eerste kerk die we bezochten.

Wij weten dat veel mensen aan ons denken en de wandeling met ons meebeleven. Zo proberen wij op onze beurt mee te leven met het wel en wee van jullie allemaal. Tijd genoeg daarvoor tijdens onze dagelijkse wandeling. Met een vredegroet van ons beiden!

1. Bert en Hannie:
    20 mei 2013
    Mooi verhaal weer en met die schoenen komt het helemaal goed. Is het misschien mogelijk om een kaarsje tzt voor ons schoonzusje die 14 april is overleden en onze zwager die binnenkort komt te overlijden aan te steken, mochten jullie in de gelegenheid komen, dat zou een bijzondere gedachte zijn. Thanx en veel mooie verhalen nog, gr van Hannie en Bert Kranenburg.
  2. Hennie en Jan:
    20 mei 2013
    Lieve Corrie en Wim
    Fijn dat jullie ons zo op de hoogte houden van jullie reis. Wij hopen dat het weer toch beter gaat worden want wat we zo zien is er veel regen. Sterkte en doorzetten Gods zegen, Hennie en Jan
  3. Wim van Putten:
    Hoi stoere doorzetters,
    Fantastisch zoals jullie doorzetten en zelfs met een voet die niet voor 100 procent mee wil. Goed hoor. Ook vervelend als er iemand afhaaakt. Nu moet het weer toch beter worden gezien de streek waar jullie zitten. Wat zijn de katholieken toch wereldwijd actief geweest he? VOLHOUDEN. Succes en ontvang veel liefde.
    Groeten van Wim van Putten
  4. Loek en Wil:
    Dag Wim en Corrie,

Even de groeten doen van ons tweeën! En ook even zeggen, dat we heel erg met jullie meeleven. Wat een ervaring is het om te ontdekken, dat je onderweg op vele manieren wordt voortgeholpen. Wim, sterkte met je voet!
    Nog een goede reis gewenst (in de kou) en veel bijzondere ontmoetingen.
    Groetjes,
    Loek en Wil
  5. Guido en Hannie:
    21 mei 2013
    Wat een belevenissen! Zo leuk om te volgen via dit blog!
    Wat een pech met de schoenen, is daar geen geschikte winkel?
    Mag ik jullie vragen een kaarsje te branden voor Bert, echtgenoot van mijn collega. Ze moeten morgen naar het ziekenhuis, en zullen daar de uitslagen te horen krijgen van een longonderzoek. Er zijn zorgen. Nog maar midden veertig.
  6. G.T. Kruisinga-Balk:
    22 mei 2013
    Hallo Corrie en Wim
    Wat een geweldige tocht, maken jullie en wat een ervaringen doen jullie op. Op de campings maken wij ook veel mee, dat mensen voor elkaar klaar staan. Het is wel een heel zware tocht zeg. Hoe is het weer onderweg? Op de televisie lijkt het niet zo goed. Wij wensen jullie nog een goede en gezegende tocht toe.
    Groeten
    Sijbe en Grietje
  7. Jaap en Wijna:
    22 mei 2013
    We vinden het leuk om jullie te volgen. Iedere avond kijken we even hoe ver jullie zijn. We krijgen hoe langer hoe meer bewondering voor jullie. Houd goed moed! Zegen gewenst!