5 t/m 11 mei - Mijlpaal: Veselay

11 mei 2013 - Vézelay, Frankrijk

Nog altijd hebben we het beeld voor ogen van de wuivende zusters in Troyes. We waren de eerste pelgrims die ze in hun huis opnamen. Twee actieve zusters en twee zusters op retraite. Ze proberen de historische plek levend te houden door er nieuwe activiteiten te ontwikkelen. We kregen een rondleiding en hoorden over de geschiedenis van het klooster. Ze waren absoluut niet zakelijk maar liepen over van vriendelijkheid. We werden verwend met cake, goede bio-maaltijden en ze wilden ons van alles meegeven, wat veel te zwaar was. Voor ons vertrek lieten ze ons een kaartje trekken met een bijbeltekst. Heel bijzonder hoe zo'n "toevallige tekst" je kan treffen. Ze wilden onze namen etc. en ze beloofden voor ons te bidden tijdens de mis. Geweldig! We hebben een redelijke prijs betaald, zij vonden dat we teveel betaalden maar uiteindelijk werden we het toch eens over de prijs van overnachting en de maaltijden. Al denkend aan wat ons allemaal was overkomen liepen we op een stralende dag weer de prachtige natuur in.

Ja, wat kost ons dat nu per dag? Dat verschilt per dag, maar hopen het te kunnen beperken tot 35 p.p.p.d. Soms lukt dat wel, soms lukt dat niet. We moeten natuurlijk onderdak, en 3 maaltijden hebben per dag. En als het kan ook nog een kopje koffie. Maar we komen door dorpjes en daar is vaak geen winkel of restaurant. We moeten dus onze inkopen goed plannen. En dan lopen we soms 3 dagen met worst, kaas en brood in de rugzak. Nu het warmer wordt, is dat goed uitkijken. Maar fruit, tomaatjes etc. zijn prima mee te nemen. Water is belangrijk, we vullen onze literflessen iedere dag. Zo nodig heb ik nog een gevulde "camelbag" (waterzak met slang) in de rugzak. Het is wel allemaal extra gewicht dat je dan moet dragen.

We hebben een paar plensbuien gehad onderweg  en ondanks alle beschermhoezen en poncho was veel nat geworden. Er is zoveel regen gevallen dat hele gebieden overstroomd zijn. We moesten nog zien of we de route konden volgen, veel wegen waren afgesloten. Omdat we van de route moesten afwijken zijn we 9 km fout gelopen. We moeten opbiechten dat we toen een taxi hebben genomen om ons weer op de route te brengen.

Een man aan wie we de weg vroegen, vroeg of we koffie bij hem wilden drinken en ik kreeg vers geperst sinasappelsap. We staan iedere dag versteld van de vriendelijkheid van de mensen.

We zijn de Champagne streek uit en zijn nu in Bourgondie. Voor de kenners: we zijn door Chablis gelopen. Tussen de wijngaarden door, veel klimmen over de heuvels en riskante afdalingen op glibberige bospaden. Maar we hebben VEZELAY gehaald. Het belangrijkste verzamel en vertrekpunt voor pelgrims uit het noorden van Europa. We bezochten de diensten in de Madeleine Basiliek. Prachtige koorzang, heel indrukwekkend. Het is de plaats waar Maria Magdalena zou zijn begraven. Helaas zijn we daar niet met Pinksteren, dan zijn we alweer 150 km verder. Ook nog de plek gezien waar men zich verzamelde voor 1 van de Kruistochten. Bernard van Clairveau heeft daar nog gepredikt.  Wat een bewogen geschiedenis.

We hopen dat onze verdere reis steeds meer het karakter zal hebben van een echte  pelgrimage, met kerken die open zijn en waar we een dienst kunnen bijwonen.

Bedankt voor alle reacties, en bemoedigingen.We lezen ze allemaal, fantastisch dat jullie zo met ons meeleven.

1. Ron en Marjoke:
    Beste Corrie en Wim,
    Goed dat jullie zo veel behulpzame mensen onderweg tegen komen. Dat zou mijn wereldbeeld drastisch veranderen ..... Koester de zegeningen die je ontvangt !!
  2. Marja de bruin:
    12 mei 2013
    Ik geniet van jullie belevenissen!!!
  3. Jaap en Wijna:
    12 mei 2013
    Geweldig lieve Wim en Corrie zo jullie verhaal te lezen en eenstukje met jullie mee te lopen onderweg!
    Wat mij goed doet is dat jullie mensen ontmoeten die de Bijbelse principes kennen, Gastvrijheid,Goedheid,Vriendelijkheid!
    Ga met God saampies en wees een zegen! Groetjes van ons!
  4. Trudie:
    12 mei 2013
    Letten jullie goed op de vitaminen en mineralen?
  5. Truus Kruger:
    Beste Wim enCorrie
    Wat een voorrecht om dit mee te maken.
    Dank zij je gwedige reisverhaal geniet ik met jullie mee.
    En wat een ervaring.
    Zegen op jullie verdere looptocht.
    Een warme groet van Truus Kruger.
  6. Bart en Jansje:
    12 mei 2013
    Leuk jullie verhaal weer te lezen, erg mooie foto's.
    Goed om ook je financiën in de gaten te houden.
    succes met je schoenen, Wim.
  7. Bert en Greta:
    12 mei 2013
    We genieten van jullie verhalen en foto's
    Haha dat van die taxi vinden we eigenlijk niet kunnen, maar je moet wat om de goede weg weer te vinden.
    Ook voor het vervolg weer veel mooie ontmoetingen en pleisterplaatsen gewenst!
  8. Hans en Truus:
    12 mei 2013
    Wat fijn om zo ( op debank!) met jullie mee te lopen. We genieten wekelijks van jullie verhalen. Blessed!
  9. Antoinette:
    12 mei 2013
    Dat had ik niet gedacht dat jullie al zo snel voorbij Vezelay zouden zijn, wat goed! Fijn dat jullie het mooi vonden. Ik geniet van jullie verhalen. Ik wens jullie goede moed en veel zegen voor de verdere pelgrimstocht
  10. Hennie en Jan:
    12 mei 2013
    Goed wat jullie doen, deze ervaring neem je de rest van je leven mee en wij mogen door jullie schrijven er van mee genieten .
    Gods Zegen.
  11. Guido en Hannie:
    14 mei 2013
    Wat schieten jullie al een eind op! Super! Leuk om de belevenissen te volgen.
  12. Enny en Marijke:
    14 mei 2013
    Hallo Wim en Corrie, wat een belevenissen, zeg! Heerlijk om die te lezen en ook dat jullie zoveel goedheid en vriendelijkheid ontmoeten onderweg, maar ja, wie goed doet, goed ontmoet, toch? Shalom voor de verdere tocht!
  13. Mieke kuijpers:
    Lieve Wim en Corrie,
    Ik geniet van jullie verslagen en leef mee op de weg die jullie gaan.
    Ik las (al enige tijd geleden) over de basiliek in Meerssen waar jullie zijn geweest. Ik kwam daar als kind met mijn ouders met vakantie. De tekst op de Basiliek is me altijd bijgebleven.
    ' Eer Christenmens wat gij hier ziet, 't is Christus beeld, maar Christus niet.
    Aanbidt daarom noch hout noch steen, doch Christus uwe Heer alleen.'
    Geweldig deze tekst op een RK-basiliek!
    Ik ga naar Canada met de ASB, maar blijf jullie volgen.
    Mieke