21 t/m 23 mei - slecht weer

23 mei 2013 - Fougerolles, Frankrijk

Het weer in Frankrijk was de afgelopen weken totaal van slag. Het was koud en nat. Op de TV en in de kranten spreekt men over het koudste en natste voorjaar in 60 jaar. Dus dat is ook voor ons pech hebben. De route die we lopen gaat vaak via onverharde landwegen. Naast de modder en plassen wordt ons pad soms geblokkeerd door beken en rivieren die overstroomd zijn of door omgevallen bomen. Dat betekent dan omlopen of er toch langs proberen te komen.

Zo gebeurde het dat we na 20 km lopen in regen, plotseling niet verder konden door een overstroming, het water kwam van 4 kanten woest aanstromen. We stonden even te overleggen over hoe nu verder. Plotseling stopte een kleine auto en een dame die uitstapte vroeg of wij de 3 Hollanders waren die vannacht bij haar zouden slapen. Ze was gebeld door de vorige hospita met de vraag om ons te gaan zoeken in een zojuist overstroomd gebied. Ze kwam ons redden, zei ze. We waren erg blij en via een grote omweg kwamen we bij ons overnachtingsadres aan. Wonderlijk hè?

Op paden met kniehoog nat gras is het ook niet prettig lopen. Onze schoenen zij niet meer waterdicht na reparaties, we lopen dus geregeld met natte voeten. Ja, dat hoort er ook bij. In een hotelletje in een dorp vroegen we of de verwarming aan kon, we waren koud en nat. Maar de verwarming mocht of kon niet aan, we moesten maar een extra deken uit de kast pakken!

Daarentegen waren we in een hippisch centrum, waar de eigenares (van 100 paarden) een Nederlandse schoonmoeder heeft, en die onze was doet en zelfs alle natte spullen in de droger doet. Bijzonder toch, tot dusverre blijkt er altijd weer een oplossing te zijn. Maar het weer zal beter worden, we lopen immers de warmte tegemoet!

Pinksteren hebben we niet echt gevierd. In heel veel dorpen zijn de kerken dicht. Maar toch zijn we wel veel met Pinksteren bezig, we zien er vaak afbeeldingen van, zoals in Vezelay in een triptiek boven de deuren van de basiliek (zie foto) en de prachtige ramen in de kathedraal van Nevers (zie fotos). Speciaal maar een pinkster kaarsje aangestoken met het gebed dat het vuur met ons meegaat en ons de weg zal wijzen. Op verzoek ook kaarsen aangestoken en gebeden, voor aan ons doorgegeven namen van personen.

Onze loopafstand wordt per dag groter, we liepen vandaag 31 km! We lopen niet altijd te jubelen, we kennen onze ups en downs. Maar we helpen elkaar er doorheen. Maar het gaat nog steeds goed, over een week zijn we in Limoges. Weer een mijlpaal!

Bedankt voor jullie meeleven en tot volgende week vanuit Limoges!

1. Ilona:
    23 mei 2013
    Hoi,
    Jullie gaan goed ondanks het weer. het blijft leuk jullie te volgen! Volgens het Nederlandse weerbeeld bij jullie zou het ietsjes moeten verbeteren. http://www.weer.nl/wereldweer/actueel-en-verwacht-weer/stad/33X17659/limoges.html Morgen de 24ste mag ik vertrekken uit st. jean-pied-de-port. Houd de moet erin en jullie komen er wel! Groetjes Ilona
  2. I schouten:
    23 mei 2013
    Morgen over een maand. Groetjes Ilona
  3. Jolanda:
    24 mei 2013
    Na Limoges nog een week en dan zijn jullie op de helft toch? En jullie krijgen het mooie weer vast eerder dan in Almere want het is nog steeds koud. Fijne wandelingen en ik geniet gewoon mee.
  4. Bert en Hannie:
    24 mei 2013
    Hoi hoi , allereerst hartelijk dank voor het aansteken van de kaars, heel bijzonder en dat doet goed. O jullie maken echt van alles mee en ook dat is heel bijzonder, maar wel jammer dat het daar ook zo slecht weer is. Maar al bijna op de helft en inderdaad het mooie weer tegemoet dat geeft de mens weer moed. Veel succes, gr H&B
  5. Bart en Jansje:
    24 mei 2013
    Goed dat jullie gered zijn,het is vervelend al die regen en overstromingen.
    Maar na regen zal eens de zon doorbreken.(en warmer worden)
    Jammer dat de schoenen niet meer waterdicht zijn.
    Fijn dat jullie zo gastvrij worden omtvangen,
    We volgen jullie elke dag.
  6. Tine de bruijn:
    Dag Wim en Corrie!
    Een avontuur is en blijft het, die reis van jullie. Interessant om te lezen. Het weertype klinkt me helaas bekend in de oren.. Heel veel succes met 't vervolg van de tocht, geniet van al die bijzondere momenten. God bless you!
    Tine de Bruijn
  7. Tonnie Quintt:
    24 mei 2013
    Wat maken jullie veel mee en wat een moed ik heb bewondering voor jullie hoor lieve groeten en een stevige hand en de zegen van de Here God gewenst
  8. Corrie Hendriksze:
    24 mei 2013
    Wat een bijzondere reis! Wat een ervaringen!
    Ik bewonder jullie moed en doorzettingsvermogen!
    En het weer? De zomer komt er aan, hoor.
    Ik wens jullie een zegenrijke pelgrimstocht, met droge voeten en de warmte van zon en vriendschappen.
  9. T.Grooten:
    24 mei 2013
    Wij smullen van jullie verhalen.... en ja de regen is echt afzien en de andere ongemakken ook maar wat een heerlijke ervaring lijkt me dit. Ga door en geniet!
  10. Trudie:
    24 mei 2013
    Hoi, hebben jullie geen zwemdiploma?
  11. Oeachsi:
    24 mei 2013
    Dag lieve Corrie en Wim !
    wat een water he ?
    Maar wat zijn jullie dappere pelgrims geweldig ! ik heb genoten van de mooie foto,s .
    Mijn uitslagen waren weer heel goed ! kan ik met jullie een stukje meelopen ? ik moet in 6mnd tijd 10 kilo afvallen .
    Het laatste stuk in de zon he ???
    veel liefs ! van ons allen ,Oeachsi
  12. Ineke en Chris:
    24 mei 2013
    Wat hebben wij een grote bewondering voor jullie hoe jullie al die nattigheid doorstaan. Je mag wel een grote paraplu hebben. Hopen dat de zon spoedig zal gaan schijnen.
  13. Truus Kruger:
    24 mei 2013
    Wat een moed natte voeten,regen en kou,hoop dat jullie gauw mooi weer krijgen. In ons kikkerlandje is het ook nog steeds geen zomer.
    Wens jullie veel warmte en nog meer aardige mensen op je looptocht.Zo zie je maar er word altijd voor een mens met vertrouwen gezorgt.
    Liefs Truus Kruger.
  14. Guido en Hannie:
    Bedankt!
  15. Ben en Rina:
    25 mei 2013
    We volgen jullie op staande voet,wat een avontuur.
    Goed op weg
    Groeten Ben en Rina
  16. Bert en Greta:
    25 mei 2013
    Nou het is dus niet alleen herfst in Nederland. Jullie zijn wel doorzetters hoor. Bewondering! We wensen jullie nog veel mooie pleisterplaatsen toe met mooie ontmoetingen. Lieve groeten uit Friesland!
  17. Jaap en Wijna:
    27 mei 2013
    We zijn een paar dagen met ShantyPlus op tournee geweest in Belgie en Engeland, dus vandaar deze (wat) late reactie.
    Wij vinden jullie moedige mensen. Goed dat jullie schrijven dat er ups en downs zijn anders zouden we haast geloven dat het alleen maar halleluja's zijn. Houd goed moed en zegen gewenst!
  18. Anna Peelen:
    28 mei 2013
    Wat jammer van al die regen, maar je kunt er niemand de schuld van geven. Je kunt dan ook minder van de natuur genieten, maar het komt goed. Sterkte \annie
  19. Hannie en Frans:
    29 mei 2013
    Het zit jullie niet mee, met name met het weer en de gevolgen hiervan voor de outfit. Maar jullie gaan gewoon door als Dappere Dodo's (chapeau!). Nog een klein stukje na Limoges (zeer fraaie stad met prachtig porselein-museum)en dan zijn jullie op de helft!
    Als het weer hier ook wat beter wordt, blazen wij het naar jullie toe. Afgelopen maandag waren wij 46 jaar getrouwd, dat is wel een kaarsje waard. Liefs en veel goede moed, we leven met jullie mee.
  20. Tijmen:
    29 mei 2013
    Hallo Corrie en Wim, wat een avontuur, het lijkt veel op onze tocht die we al de Via dáqua noemden ipv via de la plata, maar goed het hoort erbij en dan is zo'n redding toch geweldig.
    ik hoop dat het meer naar het zuiden beter wordt.
    hebben jullie ook prive adressen waar je heen gaat, in het "gele"boek worden die ook genoemd, in ieder geval zijn er goede herbergen in Orthez en Mont de Marsan.
    In Ostabat kan ik je de herberg die door het dorp ligt aan bevelen, behalve goede bedden en goed eten en drinken wordt daar ook bij het avondeten gezongen door de waard.
    Hebben jullie gereserveerd in ST Jean P de Port? bij Arna en Huberta? de herberg heet l"esprit de chemin, misschien had ik het al genoemd.
    Het overlijden van nel en de uitvaart vond ik zeer aangrijpend, morgen hoop ik Frie te ontmoeten.
    Nu hoe vol Ultreiya, Bon courage en Bon Camino.
    tijmen.
  21. Wim van Putten:
    31 mei 2013
    Hallo Doorzetters.

Vol ontzag volg ik jullie reisverhaal. Wat men er ook van zegt of denkt: dit is echt pelgrimage en er wordt veel van jullie uithoudingsvermogen gevraagd. Wij zijn afgelopen week met 45 bewoners van Buitenhaeghe naar de dierentuin geweest in Amersfoort en de mensen hadden het echt koud. M.a.w. hier wil het ook niet erg met de temperatuur.
    Sterkte mensen en fijn dat jullie telkens weer engelen tegen komen.Ik denk dat het weer na het weekend beter wordt. Sterkte SAMEN.