24 mei t/m 2 juni - week 8

2 juni 2013 - Limoges, Frankrijk

Bedankt voor alle bemoedigende reacties. We krijgen alle reacties die op reislogger worden geplaatst direct per email binnen, als we bereik hebben met onze mobiel. Onze dochter Dineke plaatst ons bericht wekelijks op de reislogger en sorteert de foto's erbij. Onze dochter Annelies doet verder nogal wat regelzaken. De schoonzoons George en Hugo doen ook hun deel. Heerlijk als je een goed thuisfront hebt. Het maakt sommige zaken veel gemakkelijker! Bedankt jongens (en meisjes)! Verder zorgt een groep mensen voor ons huis. Ik noem vooral Frans en
Hannie Klaver, beter goede buren dan...

Is ons lopen nu iedere dag een feest? NOU NEE! Maar we genieten wel van alles wat we meemaken en beleven alles heel intens. We lopen nu in de Limousin, een prachtige streek met het vee met dezelfde naam.  Twee dagen mooi fris zonnig wandelweer gehad. Dat geeft het hier lopen ook een beetje vakantie gevoel. Dat is het pelgrimeren van de plaatjes zoals we het ons hadden voorgesteld. Maar de rest van de week was weer knudde. Wel hebben we de regionale krant gehaald, we waren te zien op de foto van de dag. Onderweg riepen mensen ons na: we hebben jullie in de krant gezien.

We zijn nu in Limoges, dat betekent dat we ongeveer halverwege zijn. We zijn 8 weken onderweg en we hebben nog zeker 8 weken nodig om in Compostella te komen. We hebben iets meer tijd in Limoges genomen om wat zaken te regelen: kapper, nieuwe schoenen, nieuwe regenponcho, nieuwe wandelstokken, Franse telefoon regelen etc. Maar ook een dag om de kathedraal en de stad te bekijken.

Annelies had een pakje opgestuurd met lekkere dingen, boekjes voor Corrie en kamferspiritus voor de voeten ( kan je alleen maar in Nederland krijgen). Onze gezondheid gaat het goed mee. Vooral de voeten zijn belangrijk. We hebben af en de toe een blaar. Die verzorgen we dan goed. Als je binnenkomt in een slaapkamer met meerdere pelgrims dan ruikt het net naar een ziekenhuis. Iedereen verzorgt, smeert en verbindt zijn tenen en hielen en helpt elkaar daar bij!

Het wordt wel spannend als we weer op pad gaan. Hoe houden onze nieuwe schoenen het? Onze oude schoenen waren niet sterk genoeg voor deze pelgrimage. Gelukkig krijg ik het aankoopbedrag terug van de schoenenwinkel in Nederland. Het was wel heel vervelend allemaal, lopen met kapotte schoenen en natte voeten maar dat is nu voorbij.

We proberen ook zo gezond mogelijk te eten maar de Fransen eten vooral wit stokbrood en heel weinig groente. Dus we proberen zo hier en daar groen voer te vinden en bruin brood. Van de week waren we bij een heel gezellige familie te gast. Ze hielden ook van lekker eten, dat kon je zo aan ze zien. We aten heerlijke Franse bloedworstjes en lekkere salade met een heerlijk toetje. Corrie hield er niet van, maar volgens mij was het erg gezond! We eten ook veel Franse kaas en lekkere pasta. We zijn wel kilo's afgevallen maar dat is niet erg.

Onderdak zoeken is ook altijd een puzzel. In het Frans, met een paar zinnen heb je zo iets gereserveerd . En dan maar zoeken waar het huis te vinden is. Maar Fransen zijn heel vriendelijk en dan wijzen ze je de weg wel. Iedereen in het dorp weet wel waar pelgrims moeten slapen. We proberen altijd ook of er een wasmachine is. Dat scheelt een hoop handwasjes. Meestal gaat van 4 mensen tegelijk in de machine en alles op 30 graden. Langzaam wordt alle was grijs. Maakt niets uit als het maar schoon is.

We hebben de afgelopen paar weken gelopen met Ben en Helen. Helen, een Canadese is vandaag vertrokken naar Parijs. Het was fijn met haar op te trekken. Zo komen we steeds weer andere mensen tegen, waar we een tijdje mee oplopen. Dit is een van de meest prettige ervaringen van de Camino, het ontmoeten van medepelgrims.

1. Guido en Hannie:
    2 juni 2013
    Wauw! Wat ontzettend leuk om jullie belevenissen zo te volgen.
    Fijn, andere schoenen!
  2. Wim van Putten:
    2 juni 2013
    Beste Helden,

3 JUNI VERTREK Ik MET WIL NAAR FRANKRIJK en dan later naar Zuid Spanje. Als we slecht weer hebben, zullen we ons troosten dat jullie het al weken hebben.
    We zullen aan jullie denken en op naar de volgende mijlpaal.
    Succes en wat een fijne mensen ontmoeten jullie toch.
    Groeten van Wim van Putten
  3. Tonnie Quintt:
    3 juni 2013
    wat maken jullie veel mee en wat een rijke momenten hebben jullie en wat zullen jullie nat zijn Maar ik ben blij dat jullie de moed er in houden.En ook de zegen ervaren
    heel veel sterkte ik denk aan jullie
  4. Jaap en Wijna:
    3 juni 2013
    Leuk verhaal. Goed dat jullie nieuwe schoenen hebben en een beetje zijn opgeknapt (kapper etc.) geniet van alle goede dingen en de mensen die jullie ontmoeten. Over een week of 8 zien we wellicht elkaar weer. Houd goede moed en zegen!
  5. Elly en Bert:
    3 juni 2013
    Weer een goede reisweek toegewenst en wat beter weer. Ik kijk met zorg wat naar buiten. Er was geen regen voorspeld wel nog bewolkt maar de lucht is donker en ons kamermeubilair staat buiten in de tuin want wij kamperen nu in ons eigen huis. De beneden verdieping wordt gesausd, geschilderd en gewit. Hadden we vanwege Bert al 3 jaar uitgesteld maar nu kon het niet langer. Extra zware anderhalve week voor Bert.
    Hartelijke groet en tot schrijfs.
  6. Enny en Marijke:
    3 juni 2013
    Pelerins, dat zijn jullie! Zo leuk/boeiend om via jullie verhalen en foto's steeds een stukje 'mee op te lopen'. Heftig hoor, die regen -in oa Tsjechie/Praag nu veel overlast:( -fijn als dan de zon weer schijnt:). Halverwege al -als alles verder volgens schema gaat verlopen... wij vinden jullie kanjers! Gisterochtend tijdens de samenkomst in moment van Voorbede nu symbolisch een kaarsje voor júllie aangestoken!
    Voor het vervolg van jullie tocht elke dag Shalom toegewenst!
  7. Truus Kruger:
    4 juni 2013
    Geweldige lopers zijn jullie, met natte voeten en in weer en wind.
    Gelukkig blijven jullie voeten weer droog.
    Nu nog mooi weer en dan gaat het wat makkelijker.
    Vandaag ga ik de tuin in moet nodig wat aan gebeuren na al die kou en regen.Het is hier nu mooi en zonnig.
    Op jullie verdere looptocht wens ik jullie alle goeds toe en de zegen van onze Heer.
    Een warmre groet Truus Kruger.
  8. Anna Peelen:
    4 juni 2013
    Ik las dat er sneeuw ligt in de pyreneeén,tegen de tijd dat jullie daar aankomen schijnt de zon en dan het zonnetje Corrie er bij , kan de pelgrimage niet meer stuk, sterkte, een hartelijke groet
    Annie Peelen
  9. G.T. Kruisinga-Balk:
    5 juni 2013
    Hallo Wim en Corrie
    Wat een onderneming zeg. Het is te hopen dat het weer nu goed bijft. Fijn dat jullie ondanks alles genieten. Het lijkt mij ook heel een heel mooie ervaring.
    Groeten
    Sijbe en Grietje
  10. Kees Bastiaanse:
    6 juni 2013
    Hallo Wim en Corrie,
    met bewondering blijf ik jullie reis volgen. Met ups en down al halverwege!
    Goede reis toegewenst.

Kees Bastiaanse
  11. Kees en Lidy:
    8 juni 2013
    Dappere zus en zwager,

Bedankt voor jullie kaart! Met de buienradar bekijken we steeds het weer in Frankrijk. Het is bar en boos geweest. Het weer wordt gelukkig veel beter en jullie lopen door een mooi stuk Frankrijk. We missen jullie wel. lVeel sterkte, we denken aan jullie nog "even " en we zien elkaar weer.
    Lieve groet
    Lidy, Kees.
  12. Bert en Greta:
    11 juni 2013
    Lieve Wim en Corrie, wat een kanjers zijn jullie toch. Gelukkig nieuwe schoenen. Als jullie weer een kaarsje branden willen jullie er dan 1 aansteken voor onze nieuwe kleinzoon? Op 7 juni geboren. Sebastian Olivier. Alles is goed en daar zijn we dankbaar voor!